به گزارش اکوایران، جو بایدن و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز پنجشنبه در آمریکا دیدار می‌کنند. این اولین سفر رسمی ماکرون به کاخ سفید از زمان به قدرت رسیدن بایدن و دموکرات‌های آمریکایی در اوایل سال 2021 است. مقامات هر دو کشور سفر رئیس‌جمهور فرانسه را به عنوان قدیمی ترین متحد آمریکا مهم و ارزشمند خوانده‌اند.

رئیس‌جمهوری در مرکز بحران‌ها

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز این دیدار هم‌چنین عملکرد منحصر به فرد ماکرون در ارتقای جایگاه فرانسه در صحنه جهانی و به ویژه در ایالات متحده را برجسته می‌کند. ماکرون از زمانی که در سال 2017 به قدرت رسید، ابتکارات بین المللی زیادی را آغاز کرد که او را به یکی از فعال ترین رهبران جهان تبدیل کرده است. از بیروت تا بانکوک، و از کرملین تا کاخ سفید، او با استعدادش در استفاده از موقعیت‌ها توانسته خود را در مرکز هر بحرانی قرار دهد.
کارشناسان می‌گویند، انتظار می‌رود مکرون در کاخ سفید با بایدن بر سر یارانه‌هایی که آمریکا می‌خواهد برای سوخت وضع کند بحث کنند، موضوعی که رهبران اروپایی از آن ناراضی هستند. به گفته کارشناسان، این دو رهبر ممکن است در مورد برنامه پایان بازی در  اوکراین و استراتژی مقابل چین با هم اختلاف داشته باشند.

اولین میزبان ترامپ و ابتکارات دیپلماتیکش

اما مقامات سابق و فعلی هر دو کشور می گویند اهمیت سفر مکرون برای واشنگتن زیاد است. قابل ذکر است که او هم‌چنین اولین رهبر خارجی‌ای بود که دونالد ترامپ برای  سفر رسمی به آمریکا دعوت کرد.
به گفته ماتیو دروین، مقام سابق وزارت خارجه فرانسه: «با توجه به عدم قطعیت سیاست‌های لندن، برلین یا رم در سال‌های اخیر، اگرچه دیدگاه و استراتژی فرانسه همیشه آن چیزی نیست که ایالات متحده می‌خواهد، حداقل قابل پیش‌بینی و پایدار است».
حامیان مکرون می گویند که او انرژی و خلاقیت را به دنیای دیپلماسی آورده و برای این گفته‌شان به کمپین زیرکانه‌ی «دوباره سیاره را عالی کنیم» شبیه به شعار ترامپ درباره‌ی آمریکا، «عظمت را دوباره به آمریکا برگردانیم» و ابتکار گفتگوی ECP برای متحد کردن اروپا در مقابل روسیه اشاره می‌کنند.

اختلاف‌افکن در جبهه غربی؟

منتقدان او می‌گویند شیوه‌ی تحریک‌آمیز او در دیپلماسی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و او با اظهارات تندش در سال ۲۰۱۹ درباره این که «ناتو دچار مرگ مغزی شده» و دیدگاه‌هایش درباره ولادیمیر پوتین، متحدان غربی را دچار اختلاف کرده است.
با این حال، مقامات ارشد دولت بایدن از رئیس جمهور فرانسه به خاطر نقش رهبری در G7، ناتو، شورای امنیت سازمان ملل و تقویت حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین در مقابل تهاجم روسیه متشکر هستند. 

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت: «اگر فقط به یک سال گذشته نگاه کنید، فرانسه به معنای واقعی کلمه همیشه در مرکز همه مسائل مهم برای امنیت ملی آمریکا قرار داشته است، چیزی که برای مردم آمریکا و متحدان ما اهمیت دارد».

یارانه‌های مورد مناقشه

انتظار می‌رود که مکرون نگرانی‌های فرانسه و اروپا را در مورد طرح کاهش تورم بایدن (IRA)، لایحه 430 میلیارد دلاری که بزرگترین مجموعه قوانین مبارزه تغییرات آب و هوایی در تاریخ ایالات متحده را مطرح کند -بر اساس آن‌ معافیت‌های مالیاتی مشروط به تولید کالاهای پاک در آمریکا را شامل می‌شود. رهبران اروپایی می‌گویند که این معافیت‌های مالیاتی توان رقابت شرکت‌های اروپایی را با آمریکا کم می‌کنند.
کاخ سفید از این لایحه به عنوان راهی برای تقویت صنعت خودروهای الکتریکی و سایر طرح‌های انرژی پاک دفاع می‌کند و می‌گوید یارانه‌ها نقش مهمی در این مسیر دارند.
کربی روز سه‌شنبه به خبرنگارانی که با ماکرون سفر می‌کردند، گفت که قبلاً «بحث‌های بسیار سازنده‌ای» در مورد IRA صورت گرفته است و «تیم ما اینجا در حال بررسی گزینه‌های موجود هستند».

گفت‌وگو بر سر «راه سوم»

به گفته‌ی مقامات، انتظار  می رود بایدن و ماکرون در مورد چگونگی کمک بیشتر به اوکراین در شرایطی که با شروع زمستان بسیاری از تاسیسات برقشان توسط روسیه بمباران شده‌است مشورت کنند. مکرون در ۱۳ دسامبر میزبان یک کنفرانس بین المللی درباره این موضوع در پاریس است.
پس از دیدار دو هفته پیش آن‌ها با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در بالی و قبل از سفر مکرون به پکن در ماه آینده، دو رهبرقصد دارند درباره چین نیز گفتگو کنند. ماکرون در حال بررسی یک «راه سوم» در مقابل چین است، نه تقابلی و نه ساده لوحانه، در حالی که بایدن از رهبران ناتو خواسته است تا در برابر اقتدارگرایی و قدرت نظامی رو به رشد چین بایستند.
یکی از مقامات آمریکایی گفت: «دیدگاه‌های ما در مورد چین یکسان نیست. اما من فکر می‌کنم این دیدگاه قوی وجود دارد که باید در پاسخ به چین از یک رویکرد مشترک استفاده کنیم».

ezgif-5-70647d189d

اعتماد به دست آمده

کاخ سفید در پاسخ به این سوال که چرا ماکرون افتخار اولین بازدید رسمی دولت بایدن را به دست آورد، به «سابقه طولانی مدت» ماکرون و مشارکت او در امور اروپایی و جهانی اشاره کرد. کربی گفت: «او، مطمئناً در میان اعضای گروه ۷  بیشترین سابقه‌ی رهبری یک کشور را داشته است، از جمله از رئیس جمهور بایدن. و من فکر می کنم این  به خاطر تقدیر از رهبری منحصر به فرد او در اروپا هم هست».
این دیدار یک سال پس از آن صورت می گیرد که ماکرون از توافقی بین استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده خشمگین شده بود. در آن زمان استرالیا به جای زیردریایی های دیزلی که برای خرید با فرانسه قرارداد بسته بود، زیردریایی های هسته ای ساخت آمریکا را خرید.
رئیس‌جمهور فرانسه از لغو یک توافق قرارداد چند میلیارد دلاری و نادیده گرفته شدن فرانسه چنان آشفته بود که فیلیپ اتین، سفیر فرانسه در ایالات متحده، را برای مشورت به پاریس فراخواند. پس از عذرخواهی بایدن به طور علنی، ماکرون کمی آرام‌تر به نظر می‌رسید و گفت: «اعتماد مانند عشق است: بیان آن خوب است، اما عمل به آن بهتر است».
یک مقام فرانسوی که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت که دو دولت از دلخوری‌ها عبور کرده اند و در نتیجه فرانسه هماهنگی نزدیک‌تری با آمریکا در منطقه هند و اقیانوس آرام پیدا کرده است.
ماکرون امروز وارد واشنگتن می‌شود و به همراه کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، با هدف بزرگداشت همکاری‌های فضایی دو کشور از مقر ناسا بازدید خواهد کرد و شب پنجشنبه با بایدن و همسرش جیل، شام خصوصی خواهد داشت.
دروین می‌گوید: «به هر حال فرانسه کشوری است که از بیان نظرش ابائی ندارد و این می‌تواند گاهی تنش بر انگیز باشد ، اما همین امر آن را به یک شریک ارزشمند تبدیل می کند».