به گزارش اکو ایران، در حالی که اروپا خود را برای زمستانی سرد و بی رحمانه آماده می کند، مردمان قاره سبز دیگر به این نتیجه رسیدند که به شدت به گاز روسیه نیاز دارند.به گفته گلدمن ساکس، خانوراهای اروپایی ممکن است در سال 2023 بیش از 500 یورو در ماه برای قبض‌های انرژی شان هزینه کنند.بسیاری دیگر نیز ممکن است نتوانند هزینه بالای بنزین را تاب بیاورند؛ رخدادی که می تواند زمینه را برای وقوع ناآرامی های اجتماعی هموار کند.

نقش انرژی های تجدید پذیر بر امنیت بین الملل

الکساندر میترچف، نایب رئیس شورای آتلانتیک تحلیل خود را در باب چگونگی تاثیر انرژی های جایگزین بر عصر رقابت قدرت و ساختار نظم بین‌الملل در مقدمه ای کتاب خود آورده و اشاره کرده است در میانه رقابت قدرت ها، انرژی های تجدید پذیر نگرش جهان به انرژی، جغرافیای اقتصادی و امنیت بین الملل را تغییر خواهند داد.در این کتاب چهار بخش تعریف شده که بخش نخست آن انرژی جایگزین را به عنوان ابر روند اجتماعی، سیاسی، فنی، اقتصادی و ایدئولوژیک معرفی می کند. براساس استدلال میرتچف، انرژی های تجدید پذیر با افزایش تقاضای جهانی، رشد اقتصادی و پیشرفت های تکنولوژیکی ارتباط دارد.

در چنین شرایطی طبیعتا فشارهای اخلاقی و اجتماعی گروه های زیست محیطی در باب استفاده از انرژی های جایگزین به جای سوخت های فسیلی به تغییر میدان بازی کمک خواهد کرد. طبیعتا این فرایند زمینه ساز افزایش نگرانی ها درباره امنیت انرژی شده و به دغدغه اصلی رهبران جهان است.

نقش انرژی در تعمیق شکاف شمال و جنوب جهانی

در بخش دوم کتاب میرتچف، این تحلیلگر برجسته به بررسی رقابت های قدرت های بزرگ قدیمی و جدید و چگونگی ارتباط آنها با انرژی های جایگزین می پردازد. در شرایط کنونی اعضای اوپک پلاس بر بازار انرژی جهان کنترل دارد و در قامت شبه کارتل، بهای نفت را دیکته می کند از همین رو تلاش ها برای جایگزین کردن انرژی های تجدید پذیر توسط شرکت ها و کشورها، کنترل اوپک پلاس را تضعیف خواهد کرد. طبیعتا این مقوله موجب تقویت قدرت بازیگران مختلف غربی و چین می شود؛ بازیگرانی که قادرند از انرژی‌های جایگزین برای راه اندازی زیرساخت های خود استفاده کنند.

این شرایط شکاف جدیدی میان شمال و جنوب ایجاد کرده و می تواند توازن قدرت در بازار انرژی را تغییر دهد چرا که کشورهای غربی برای انتقال انرژی در موقعیت بهتری قرار دارند.جنوب جهانی در حال حاضر دارای منابع مالی برای به روز رسانی و فعالیت زیرساخت ها یا فن آوری جهت دنبال کردن گزینه های سبز نیست- حداقل نه با سختگیری و تعهد سیاسی به سان غرب. چنین رویکردی می تواند تلاش های جنوب جهانی را عقب نگاه دارد.

آینده جهان نوین در گرو امنیت انرژی

 در بخش سوم کتاب میترچف به این موضوع پرداخته شده که چگونه انرژی های جایگزین دیدگاه های جهان را در باب انرژی، دفاع، محیط زیست و امنیت اقتصادی تغییر خواهد داد. در حالی که گزینه های انرژی جایگزین مزایای اقتصادی و زیست محیطی فراوانی را به دنبال دارد، تحولات تکنولوژیکی می تواند به یک ابزار قدرتمند تبدیل شود. به عنوان نمونه  در حالی که کشورهای غربی ممکن است انرژی های جایگزین را به سان فرصتی برای دنبال کردن گزینه های سبز، بهبود محیط زیست و تقویت اقتصاد لحاظ کنند، اعضای اوپک پلاس ترک سوخت های فسیلی را به سان تهدیدی مستقیم علیه منافع اقتصادی شان می دانند چرا که در صورت انتقال از انرژی های تجدید ناپذیر به تجدید پذیر این گروه از بازیگران به لحاظ اقتصادی و جمع اوری ثروت در موضع ضعف قرار خواهد گرفت.

به نوشته نشنال اینترست، میرچف در باب مقوله آینده انرژی جایگزین نیز بر این حقیقت تاکید داردکه آینده انرژی های جایزگین تضمین شده نیست. به عنوان نمونه اختلال در عرضه گاز به اروپا نشان می دهد که توسعه راه حل ها در باب سوخت های فسییلی ممکن است محبوب تر از سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر شود. در شرایط کنونی ایالات متحده باید نگرانی های امنیتی اش را در اولویت قرار دهد چرا که به مقوله انرژی مرتبط هستند، در غیر این صورت، این کشور می بایست در انتظار رقابتی مرگبار در بازار انرژی باشد.تحلیل ها و استدلال های میرچف، کارشناسان و رهبران بین الملل را به سوی بررسی دوباره نقش انرژی و چگونگی ارتباطش با سایر هنجارهای بین المللی سوق داده، هنری کسینجر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و مشاور امنیت ملی تاکید دارد که تحلیل ها در حوزه انرژی در حال تغییر، چشم اندازی را ترسیم می کند که برای دهه های اآنده محققان وسیاستگذاران را به خود مشغول خواهند کرد.