قیمت نفت پس از یک روز پر نوسان ثابت ماند زیرا نگرانی از کاهش عرضه اوپک پلاس و تقاضای ضعیف چین به خاطر افزایش موارد کرونا ابهام درباره آینده قیمت نفت را تشدید کرد. علی‌رغم محدودیت‌های کوید صفر تعداد مبتلایان به کرونا در چین رکورد زد و  چشم انداز تقاضای نفت کاهش پیدا کرد.

نفت وست تگزاس اینترمدیت در معاملات اولین روز هفته به بالای 80 دلار بازگشت، پس از آنکه اعلام شد عرضه نفت در جلسه آتی اوپک پلاس افزایش پیدا می کند قیمت نفت کاهش یافت ولی در ادامه با تکذیب این ادعا توسط عربستان و خبر احتمال کاهش عرضه نفت در جلسه اوپک پلاس قیمت نفت به بالای 80 دلار بازگشت.

قیمت نفت در این ماه با  چشم انداز کاهش تقاضا، کاهش پیدا کرده است و در عین حال شمارش معکوس اعمال تحریم های جدید نفتی اروپا بر روسیه آغاز شده است. تنها دو هفته تا اجرایی شدن تحریم های اروپا زمان مانده و روسیه 90 درصد بازار خود را در کشورهای شمالی بلوک از دست داده است.

استیفان اینس، شریک مدیریت دارایی اس پی آی اعلام کرد که خطر سیاست های تلافی جویانه روسیه می‌تواند منجر به صعودی شدن قیمت نفت شود زیرا روسیه اعلام کرده نفت را به کشورهای اعمال کننده سقف قیمتی ارسال نمی‌کند.

IMG_20221122_112953_824

 الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه گفت که روسیه قصد ندارد نفت و محصولات نفتی خود را به کشورهایی که سقف قیمی برای این کشور تعیین کنند بفروشد. روسیه اعلام کرده که نفت خود را به شرکای بازار محور می‌فروشد و یا عرضه خود را کاهش می‌دهد.

الکساندر نواک در حالی روی مواضع کشورش درباره مخالفت با سقف قیمتی پافشاری کرد که در روز چهارشنبه  هفته جاری اعضای گروه هفت سقف قیمتی برای نفت روسیه را اعلام خواهند کرد.

این سقف توسط اتحادیه اروپا حمایت می شود و بر اساس این طرح شرکت ها از ارائه خدمات  مانند حمل و نقل و بیمه به محموله های نفتی روسیه در هر کجای جهان منع می شوند مگر آنکه آن محموله پایین سقف اعلام شده به فروش رسیده باشد.

اروپا محموله های نفتی روسیه از راه دریا را از پنجم دسامبر(چهاردهم آذر) ممنوع می کند و قصد دارد از پنجم فوردیه(16 بهمن) خرید محصولات نفتی این کشور را ممنوع کند.

انگلیس و آمریکا اعلام کردند که شرکت های آنها فرصت دارند تا نوزدهم ژانویه (29 دی) محموله های نفتی را  که قبل از اعمال سقف قیمتی خریداری و بارگیری کرده اند، دریافت کنند.

نواک گفت تعیین سقف قیمت، منجر به کاهش سرمایه گذاری و کسری بالقوه در عرصه نفت  خواهد شد و هر کالایی که سقف قیمتی بر آن اعمال شود چنین عاقبتی خواهد داشت.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده که روسیه پس از اعمال تحریم های نفتی اتحادیه اروپا در فروش محصولات نفتی خود دچار مشکل می شود، در گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی که در هفته گذشته منتشر شد  کشور روسیه احتمالا تاماه مارس دو میلیون بشکه نفت ار تو لیدات خود را در مقایسه با مدت مشابه قبل از جنگ کاهش دهد و به طور متوسط تنها 9.6 میلیون بشکه نفت در روز تولید کند.

 اسپرد سریع نفت در هفته های اخیر تضعیف شده است اسپرد سریع نفت وست تگزاس اینترمدیت(اختلاف  نزدیکترین قرارداد )  13 دلار در هر بشکه کاهش یافت.