به گزارش اکو ایران، وزارت کشتیرانی یونان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که دو نفت کش با پرچم یونان که ماه می توسط ایران توقیف شده بودند، آزاد شدند و به سوی بندر پترئوس در حرکت هستند

رویترز نوشت، پس از رایزنی های شش ماه میان آتن و تهران، سرانجام دو نفتکش «پرودنت واریور» و «دلتا پوزئیدون» به واسطه نهایی شدن رایزنی های روزچهارشنبه اجازه خروج از آب های ایران را به دست آوردند. این دو نفتکش 27 می 2022 در بندر عباس ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های خلیج همیشه فارس توقیف شده بودند. در آن بازه زمانی یک مقام فعلی و یک مقام پیشین آمریکا به شبکه ان بی سی نیوز اعلام کرده بودند که نفتکش یونانی موسوم به پرودنت واریور که توسط ایران توقیف شده، در حال ارسال ده‌ها هزار گالن نفت به ارزش بیش از صد میلیون دلار به آمریکا بوده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در این رابطه گفته بود: ما هیچ اظهارنظری در خصوص مقصد کشتی یا نفت نمی‌کنیم. ما همچنین درخصوص تعاملات دیپلماتیک‌مان نیز اظهارنظر نخواهیم کرد.

در جریان توقیف این دو نفتکش، بالگردهای نیروی دریایی ارتش ایران بر عرشه کشتی «دلتا پوزیدون» که با پرچم یونان در آب های بین المللی در 22 مایلی ساحل ایران در حرکت بودند فرود آمده و خدمه این نفتکش را بازداشت کردند. آتن همان زمان به فعل ایران واکنش نشان داد و خواستار آزادی فوری خدمه و خروج نفتکش در آب های ایران شد.

رویترز مدعی شد که توقیف دو نفتکش یونانی واکنشی بود به توقیف انتقال نفت توسط نفتکش لانا با پرچم ایران که در بندر پتروئوس لنگر انداخته بود؛ نفتکش لانا با خواست قضایی آمریکا توسط مقام های یونانی توقیف شده بود.

 خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از منابع آگاه نوشت که نفتکش دارای پرچم ایران، پس از پایان بارگیری دوباره محموله نفتی که آمریکا پیشتر توقیف کرده بود، آماده خروج از آب های یونان و حرکت به سوی ایران است.همزمان یک منبع آگاه  به رویترز گفت که عملیات بارگیری دوباره این محموله نفت به پایان رسیده و منبع دیگری نیز عنوان کرد که بارگیری دوباره یکشنبه تکمیل شده است.

گفته می شود نفتکش لانا که با اشکال فنی در موتور به مدت دو ماه در جزیره اویا در توقیف یونان قرار داشت، در پی صدور حکم رهایی با یدک کش به پیرائوس انتقال داده شده و از اواخر ژوئیه در آن جا لنگر انداخته است.