به گزارش اکوایران، بیش از دو هفته از ادعای دولت اوکراین مبنی بر فروش هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی به روسیه می‌گذرد. رویدادی که بارها مقامات ارشد ایران آن را تکذیب کردند. به گزارش خبرگزاری‌ فارس در همین زمینه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفته بود تهران چند ماه قبل از آغاز عملیات ویژه در اوکراین پهپادهایی به روسیه تحویل داده بود. او تأکید کرده بود ایران هیچ موشک بالستیکی به روسیه ارسال نکرده است.  

در بین اخبار فروش پهپاد، غرب ادعاهایی نیز مبنی بر ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه مطرح کرده بود؛ ادعاهایی که بارها اوکراین بر آن پافشاری کرده در نهایت برمبنای همین اظهارات روز گذشته به نقل روزنامه سراج، میخائیل پودولیاک، مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرده، خواستار حمله به ایران است.

اظهاراتی که معاون اول رئیس جمهور نسبت به آن واکنش نشان داد و گفت: دشمن جرأت برخورد نظامی با ایران را ندارد و به همین خاطر به سمت فشارهای اقتصادی و رسانه‌ای رو آورده تا با فشار بر معیشت مردم، القائات خود را پیش ببرد. به نقل از ایسنا محمد مخبر شب گذشته در اهواز اظهار کرد: دشمن به این دل بسته بود که بتواند فشار را هر روز و هر لحظه به مقدار بیشتری بر مردم ما تحمیل کند؛ اما خداوند کمک کرد، دولتی انتخاب شد که بتواند بر پاره‌ای از این مشکلات فائق بیاید و درصدد رفع مشکلات دیگر نیز باشد.

او بخشی از طراحی‌های کنونی دشمن برای ایجاد مشکل در کشور را ناشی از ناامید شدن طراحی‌های پیشین خواند و افزود: امروز در بحث ثبات اقتصادی و سرمایه گذاری، گام‌های بلند برداشته شده است و نگاه به داخل و ظرفیت‌های داخل بوده و اداره کشور را به اخم و لبخند هیچ کسی منوط نکرده‌ایم.
یک روز پس از ادعاهای مشاور زلنسکی، وزارت دفاع موشک صیاد چهار را رونمایی کرد. در مورد این موشک امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به نقل از تسنیم گفت: متخصصان ما در وزارت دفاع و صنعت دفاعی موفق شدند در تولید یکی از سامانه های برد بلند که به نام باور ۳۷۳ نامگذاری شده، اقدامات خود را ساماندهی و دنبال کنند.

او افزود: برد درگیری سامانه باور ۳۷۳ در ابتدا ۲۰۰ کیلومتر و با ارتقای این سامانه در آخرین آزمایش انجام شده با همت عزیزان نیروی پدافند هوایی ارتش این سامانه موفق شد در راستای مقابله با اهداف هوایی دورایستا، موشک های بالستیک و انواع هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن، موفق شد تا هدف مورد نظر را در برد ۳۰۵ کیلومتری مورد اصابت قرار بدهد.