به گزارش اکوایران، "دور تازه ارسال سامانه‌های دفاع هوایی آمریکا به اوکراین"، "اروپا در لیست سیاه ایران"، "تحریم‌های جدید کاخ سفید علیه ایران"، "ریاض درصدد کاهش تنش‌ها با واشنگتن"، "اعتراف ضمنی پوتین به شکست"، "گام نخست برای پایان درگیری ها در اتیوپی"، "مرگ‌بارترین حمله در کرانه باختری"، "درخواست پاپ برای پایان دادن به هولوکاست هسته‌ای"، "برزیلی ها هدف بمباران فیک نیوزها"، "گام نخست سوناک برای آرام کردن بازارهای  مالی بریتانیا"، "اعلام حمایت افراطی‌های رم از اتحادیه اروپا و اوکراین" و "درخواست دموکرات‌ها برای پایان جنگ اوکراین" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

دور تازه ارسال سامانه‌های دفاع هوایی آمریکا به اوکراین

دو مقام آمریکایی به رویترز گفتند که ایالات متحده در حال بررسی ارسال تجهیزات دفاع هوایی قدیمی تر موسوم به HAWK به اوکراین برای کمک به این کشور برای دفاع از خود در برابر پهپادهای روسی و موشک های کروز است. موشک های رهگیر HAWK، سیستم های موشکی استینگر- یک سیستم دفاع هوایی کوچک تر و با برد کوتاه تر-است که ایالات متحده برای مقابله با حمله روسیه آنها را ارسال می کند. دولت بایدن از سازمان بازرسی ریاست جمهوری برای انتقال تجهیزات نظامی فوق که براساس فن آوری دوران ویتنام تعریف شده، استفاده می کند، هرچند این سیستم ها ارتقا یافته اند. سازمان بازرسی به ایالات متحده فرصت می دهد تا در واکنش به شرایط اضطراری، مقاله ها و خدمات دفاعی را به سرعت و بدون تایید کنگره منتقل کند.

رویترز قادر به تعیین تعداد سامانه ها و موشک هاوک در ایالات متحده برای انتقال نبوده و کاخ سفید هم از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. مقام های آمریکایی به رویترز گفته اند که سیستم هاوک یک مدل قدیمی تر از سیستم دفاع موشکی پاتریوت است. جو بایدن پیش از این به زلنسکی تعهد داده بود تا از اوکراین در برابر رگبار موشک های ویرانگر روس ها با ارسال سامانه های هوایی پیشرفته حراست کند.

اروپا در لیست سیاه ایران

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جلسه ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحریم ۷ نهاد و ۱۳ مقام انگلیسی از جمله شبکه‌های تلویزیونی ایران‌اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی به جرم تشویق به خشونت که طی هفته گذشته از سوی وزارت امور خارجه صورت گرفت، گفت: ظرف روزهای آتی نام چند نهاد و فرد از اتحادیه اروپا نیز در لیست تحریمی جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت.

پیش‌تر، شورای اتحادیه اروپا سه شخصیت حقیقی و یک شخصیت حقوقی ایرانی را، علی‌رغم تکذیب مقامات ایرانی، به اتهام "دخالت در تحویل پهپاد به روسیه" تحریم کرد. همزمان سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای مستدل به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس شورای امنیت این سازمان که رونوشت آن به تسهیل کننده قطعنامه 2231 (ایرلند) نیز ارسال شده است، مواضع صریح جمهوری اسلامی ایران در مورد اتهامات و ادعاهای وارد شده از سوی تروئیکای اتحادیه اروپا (آلمان، انگلیس، فرانسه) و آمریکا در مورد استفاده از پهپادهای متعلق به ایران در جنگ اوکراین را تشریح کرد. 

تحریم‌های ادعایی جدید آمریکا علیه ایران 

پولتیکو ادعا کرد که تحریم‌های جدید دولت بایدن، فرماندهان رده میانی پلیس (نیروی انتظامی) ایران را در برمی‌گیرد که به بدرفتاری با معترضان متهم هستند. به نوشته خبرگزاری ایرنا به نقل از این نشریه آمریکایی، بایدن با درخواست‌هایی از سوی برخی فعالان برای تغییر حکومت ایران مواجه است ولی او و دستیارانش تمایلی به انجام چنین کاری ندارند.به نوشته خبرگزاری ایرنا، یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت بایدن درباره این رویکرد متحد است و چند دستگی وجود ندارد.

این مقام آمریکایی با اذعان به عجز و ناتوانی واشنگتن در حمایت از آشوب‌ها افزود: همه فکر می‌کنند ما قدرت جادویی داریم.این خبرگزاری به نقل این نشریه در ادامه نوشت؛رئیس جمهور آمریکا با حمایت از برهم زنندگان نظم عمومی پیش از این مدعی شد: شما نمی‌توانید جز احترام زیاد برای مردمی که در خیابان‌ها راهپیمایی می‌کنند، قائل شوید. پیشتردفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک) در تداوم دخالت در امور داخلی ایران نام هفت مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داد و گفت که این افراد به دلیل نقش داشتن در سرکوب اعتراض‌ها و قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت تحریم شده‌اند.ان پیشتر گفته بود که اگر ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی استفاده کرده، بی تفاوت نخواهیم ماند.

ریاض: بالغانه برخورد می کنیم

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی پادشاهی عربستان سعودی گفت که ریاض تصمیم گرفته در جریان اختلاف های اخیر با ایالات متحده در باب عرضه نفت، به سان افراد بالغ رفتار کنیم.به نوشته خبرگزاری رویترز، تصمیم گروه تولید کننده نفت اوپک پلاس به رهبری عربستان در ماه جاری مبنی بر کاهش تولید نفت، زمینه را برای جدال لفظی میان کاخ سفید و ریاض در آستانه نشست ابتکار سرمایه گذاری آینده پادشاهی هموار کرد؛ نشستی که فرصتی است که بتوان مدیران ارشد تجاری آمریکا را به خود جلب کند.روابط دو متحد سنتی پیش از این به دلیل مواضع تند جو بایدن در برابر محمد بن سلمان به واسطه مرگ جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی که سال 2018 به قتل رسید و همچنین جنگ یمن و روابط رو به رشد ریاض با چین و روسیه، تیره شده بود.

اعتراف ضمنی پوتین به شکست

پوتین با حضور در شورای هماهنگی که وظیفه‌اش افزایش حمایت از حمله روسیه به اوکراین است، خواستار تصمیم گیری سخت‌گیرانه تر در باب کمپین نظامی روسیه در اوکراین شد. به نوشته رویترز، اظهارات پوتین و برخی از اعضای شورا به منزله اعتراف ضمنی به شکست روسیه در برابر مقاومت اوکراین است، چرا که مسکو با آغاز جنگ در فوریه هنوز نتوانسته کی یف را در اختیار بگیرد.

پوتین در این نشست خواهان هماهنگی بیشتر نهادهای دولتی برای مدیریت تولید و ارسال تجهیزات بیشتر برای نیروهای نظامی روس و ارائه خدمات پزشکی و لجستیکی بهتر مورد نیاز شد، هرچند به شکلی دقیق در باب چگونگی اجرای این مطالبه توضیحی نداد.همزمان رئیس این شورا هم از پوتین خواست تا ظرفیت های صنعت نظامی را با حضور کسب و کارهای کوچک را افزایش دهد.

گام نخست برای پایان درگیری‌ها در اتیوپی

سخنگوی دولت آفریقای جنوبی گفت که مذاکرات صلح برای پایان دادن به درگیری های ویرانگر با تیگری ها و دولت اتیوپی در آفریقای جنوبی آغاز شده است. به نوشته آسوشیدتدپرس، این بالاترین سطح تلاش برای پایان دادن به دو سال جنگ است که شاید بیش از صدها کشته برجای گذاشته است. انتظار می رود روند رایزنی ها تا روز یکشنبه ادامه یابد. ناظران بر این باورند که تحقق صلح میان تیگری ها و دولت اتیوپی در راستای اهداف سیاست خارجی آفریقای جنوبی برای تعریف قاره ای امن و عاری از درگیری است.

مرگ‌بارترین حمله در کرانه باختری؛ اسرائیل مدعی تسخیر خانه شیرها شد

ارتش رژیم اسرائیل مدعی شد که نظامیانش به پایگاه یک گروه مسلح در دومین شهر بزرگ واقع در کرانه باختری حمله کردند؛ حمله ای که به گفته وزارت بهداشت فلسطین 5 کشته و 20 زخمی برجای گذاشت.به نوشته آسوشیتدپرس، حمله به شهر قدیی یکی از مرگبارترین حمله ها در کرانه باختری در سال 2022 و از زمان تشدید تنش ها قلمداد می شود. اسرائیلی ها با این همه مدعی اند که هدف از این حمله به اسارت گرفتن مردان فلسطینی بود که به ادعای این رژیم در خانه شیرها مستقر شدند.

به ادعای این رژیم افراد کشته شده مسئول تیراندازی های اخیر به یک سرباز اسرائیلی و حملات دیگر بودند؛ ادعایی که سندی برای تایید آن ارائه نشد.همزمان وزارت بهداشت فلسطین گفته که افراد کشته شده 20 تا 30 ساله بودند، حال چند نفر از مجروحان هم وخیم گزارش شده است. یائیر لاپید، نخست وزیر رژی اسرائیل فارغ از انتقادها در جریان یک کنفرانس خبری ضمن تایید این حمله مدعی شد که این عملیات حمله ای دقیق به قلب زیرساخت های فلسطینی هایی بود که در تلاش برای حملات بیشتر بودند.

پاپ فرانسیس: به هولوکاست هسته ای پایان دهید

پاپ فرانسیس به دیگران رهبرانی پیوست که خواهان صلح اند و بر پایان کابوس هسته ای تاکید دارند آن هم بعد از تشدید نگرانی ها به واسطه استفاده محتمل روس ها از سلاح اتمی در جنگ اوکراین. به نوشته آسوشیتدپرس، فرانسیس در سخنانی به مخاطبان خاطر نشان کرد که پاپ جان بیست و سوم دقیقا 60 سال پیش، در جریان بحران موشکی کوبا، روسیه و آمریکا از رهبران دولت ها خواست تا جهان را از هولوکاست هسته ای در امان نگاه دارند. فرانسیس در ادامه گفت، حالا 60 سال بعد از آن روز، این عبارات هنوز ما را تحت تاثیر قرار می دهد. به گفته او امروز صلح نقض شده، هدف حمله قرار گرفته و پایمال شده است آن هم در اروپا، در همان قاره ای که در قرن گذشته وحشت از دو جنگ جهانی دوم را تحمل کرده بود. 

برزیلی ها هدف بمباران فیک نیوزها

رای دهندگان برزیلی درست یک هفته قبل از انتخاب رهبر بعدی، هدف بمباران اطلاعات نادرست قرار گرفتند. مردم در شبکه های اجتماعی به اشتباه می گویند که نامزد جناح چپ در صورتی که پیروز شود،کلیساها را خواهد بست. در باب بولسونارو هم گفته می شود این چهره سیاسی به آدم خواری اعتراف کرده است.

به نوشته الجزیره، اینگونه شایعات بی اساس با انگیزه های سیاسی و بازنشرشان در رسانه های اجتماعی آن هم در بزرگ ترین دموکراسی آمریکای لاتین، سیاست برزیل را به همان اندازه که سیاست ایالات متحده آشفته است، پر تنش تر کرده است. هجوم شایعات به برزیل کمک کرد تا هفته گذشته آنچه را که برخی کارشناسان سخت ترین محدودیت های گفتاری در کنار دموکراسی جوان این کشور می خوانند، وضع شود. 

گام نخست سوناک برای آرام کردن بازارهای  مالی بریتانیا

ریشی سوناک که به عنوان سومین نخست وزیر بریتانیا در دو ماه گذشته ایفای نقش می کند متعهد شد که این کشور را از بحران اقتصادی خارج کرده و اعتماد به سیاست را احیا کند. به نوشته الجزیره، سوناک به سرعت جرمی هانت را به عنوان وزیر خود منصوب کرد و در اقدامی برای آرام کردن بازارهای مالی که به واسطه سیاست های بلندپروازنه سلفش، پر تنش شده اند، تلاش هایش را با حمله به تراس آغاز کرد.

او پس از آن که حکمش توسط چالز سوم امضا شد در خارج از خانه شماره ده خیابان داونینگ خطاب به مردم ضمن ستایش جاه طلبی های لیز تراس برای احیای رشد اقتصاد این کشور، به اشتباه های فاحش او اذعان کرد. سوناک گفت که به عنوان رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر شما انتخاب شده ام تا شرایط را اصلاح کنم. من ثبات و اعتماد اقتصادی را در محور اصلی برنامه های خود تعریف کرده ام.

نخستین سخنرانی رهبر افراطی ایتالیا؛ رم حامی اروپا و اوکراین است

جورجیا ملونی، نخست وزیر جدید ایتالیا در نخستین سخنرانی اش برای نمایندگان پارلمانی که امروز از آن تحت عنوان نهاد فاشیسم ها یاد می شود از حمایت دولتش از اتحادیه اروپا، ناتو و اوکراین گفت. به نوشته الجزیره، ملونی در اولین سخنرانی پارلمانی اش آن هم یک ماه پس از پیروزی تاریخی حزب راست افراطی ضمن رد ارتباط حزبش با فاشیست ها گفت که هیچ زمان با رژیم های غیر دموکراتیک از جمله فاشیسم همدردی نکرده است.ملونی در جمع نمایندگان مجلس سفلی گفت که ایتالیا به طور کامل بخشی از اروپا و جهان غرب است. این عبارات در حالی ایراد شد که چشم انداز ظهور دولت پوپولیستی در سومین اقتصاد بزرگ یورو، زمینه ساز نگرانی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است. آخرین دولت ایتالیا تحت رهبری ماریو دراگی، یکی از قوی ترین حامیان اتحادیه اروپا بود که از تحریم روسیه حمایت می کرد و برای کی یف سلاح ارسال می کرد.

درخواست گروهی از دموکرات ها برای پایان جنگ در اوکراین

حدود ۳۰ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از جو بایدن خواستند تدابیر دیپلماتیک از جمله مذاکرات مستقیم با روسیه  را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین دنبال کند.به نوشته گاردین، با این وجود رهبران حزب دموکرات آمریکا همچنان مصمم به ارسال سلاح به کی‌یف در دراز مدت هستند.پرامیلا جایاپال، رئیس فراکسیون مترقی‌های کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از جمله دلایل ضرورت پیگیری مذاکرات برای حل بحران اوکراین  را نابودی اوکراین، تهدید جنگ هسته‌ای و بروز آشوب اقتصادی در اروپا ذکر کرد.جایاپال اضافه کرد، هر چند اوکراین باید تصمیم نهایی را در خصوص زمان بازگشت به میز مذاکرات بگیرد، این حقیقت که آمریکا ده‌ها میلیارد دلار خرج سر پا نگه داشتن کی‌یف کرده این مسئولیت را برای آمریکا ایجاد می‌کند تا به صورت جدی همه گزینه‌های ممکن از جمله تعامل مستقیم با روسیه با هدف کاستن از آسیب‌ها و حمایت از اوکراین برای حصول یک راه‌حل صلح‌آمیز را بررسی کند"در پایان این نامه از بایدن خواسته شد مذاکرات مستقیم با روسیه را شروع کند اما صحبتی درباره اینکه از نظر این قانونگذاران، اوکراین باید چه امتیازاتی را برای صلح بدهد مطرح نکرد.از جمله امضاکننده‌های این نامه نمایندگان ترقی‌خواه برجسته‌ای نظیر رو کانا، ایلهان عمر و آلکساندریا اوکازیو کورتز بودند.