به گزارش اکوایران، بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک تا پایان 25 مرداد 1402 در مجموع 727 دستگاه خودروی سواری از گمرک ترخیص شده است. این در شرایطی است که مدیران صمت طی یک سال گذشته بارها تلاش کرده‌اند با وعده‌درمانی و شعاردرمانی درباره ورود محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز بازار آشفته خودرو را آرام کنند.

سیاست‌گذار خودرویی توانسته تنها حدود سه دهم درصد (0.3 درصد) وعده خود را درباره واردات خودرو محقق کند. قرار بود تا پایان خرداد امسال 200 هزار دستگاه خودرو وارد شود اما همانطور که آمارهای گمرک نشان می‌دهد، تنها 727 دستگاه از گمرک ترخیص شده است.

وعده‌های داده شده در ارتباط با ورود خودرو در کنار کنترل نرخ ارز طی حدود سه ماه اخیر سبب شده تا بازار خودرو وارد دوره رکود شود و کمتر خریداری در بازار حاضر شود. نبود مشتری، محدود شدن دامنه نوسان نرخ ارز و چشم‌انداز ایجاد گشایش‌هایی در روند تحریم‌ها (هرچند محدود) سه ضلعی را تشکیل داده تا نه تنها قیمت خودرو را مهار کند، بلکه نمودار آن را نیز نزولی کند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که این وضعیت تا چه زمانی می‌تواند ادامه‌دار باشد؟ با توجه به وضعیت حاکم بر اقتصاد نمی‌توان به طور قطع درباره تداوم این وضعیت صحبت کرد. از یک طرف این وضعیت می‌تواند ادامه‌دار باشد و از طرف دیگر هر لحظه این احتمال وجود دارد که ورق بازار خودرو برگردد.

آنچه مسلم است، سیاست‌گذار نتوانسته با برگ واردات خودرو آنطور که باید و شاید بازی کند و اگر دامنه نوسان نرخ ارز همانند گذشته بود، قیمت بازاری خودرو قله‌های جدیدی را فتح می‌کرد.

واردات تنها 727 دستگاه طی یک سال آن هم در شرایطی که وعده واردات 200 هزار دستگاهی تا پایان خرداد سال جاری داده می‌شود، نشان می‌دهد سیاست‌گذار تا چه حد در بحث واردات خودرو ناکام بوده است. مدیران صمت این مساله را نشانی از تخصیص پیدا نکردن ارز می‌دانند این در شرایطی است که پیش‌بینی نبود ارز برای واردات خودرو خیلی پیچیده نبود. بهتر بود مدیران صمت در هنگام دادن شعار بیشتر دقت می‌کردند تا فاصله میان وعده‌های داده شده و واقعیت ورود خودرو تا این حد نبود.