به گزارش اکو ایران، اخبار منتشر شده نشان می دهد وزارت صمت خود را آماده برگزاری دومین دور فروش محصولات شرکت های خودروساز با مکانیزم بدون قرعه کشی می کند. آن طور که شنیده می شود قرار است محصولات تولیدی خودروسازان روز 20 اردیبهشت 1402 بار دیگر پشت ویترین سامانه یکپارچه تخصیص خودرو قرار گیرد تا متقاضیان نسبت به انتخاب خودروی مورد نظر خود و طی کردن مراحل ثبت نام اقدام کنند.

با توجه به تجارب به دست آمده از دور اول فروش خودرو با ساز و کار نوبت دهی بازه در نظر گرفته شده برای دور دوم عرضه محصولات خودروسازان 10 روز در نظر گرفته شده است. بنابراین دور دوم حضور محصولات شرکت های خودروساز در سامانه یکپارچه تا اواخر اردیبهشت سال جاری ادامه دار خواهد بود.

نکته ای که در ارتباط با دور دوم فروش خودرو با مکانیزم بدون قرعه کشی ذهن متقاضیان را به خود جلب کرده شرایط شرکت در آن است. سیاست گذار خودرویی در دور اول عرضه محصولات شرکت های خودروساز از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو شرایطی مانند نداشتن پلاک فعال، خرید نکردن از شرکت های خودروساز به مدت 48 ماه گذشته و داشتن گواهینامه رانندگی را مدنظر داشت. فراموش نکنیم افتتاح حساب وکالتی و مسدود کردن مبلغ 100 میلیون تومان در آن حساب نیز از شروط شرکت در طرح فروش محصولات شرکت های خودروساز با ساز و کار جدید بود. به نظر می رسد سه شرط اول در این دور از عرضه خودرو نیز به قوت خود باقی باشد اما گمانه زنی درباره مبلغ 100 میلیون تومانب دپویی در حساب های وکالتی تا حدودی محل شک است. اظهارات سخنگوی صمت در ضمن بیان تاخیر در شروع دور جدید فروش محصولات شرکت های خودروساز تا حدودی به ابهامات دامن زد. امید قالیباف گفت متقاضیان عجله ای در ارتباط با افتتاح حساب وکالتی نداشته باشند و اجازه دهند بعد از تعیین تکلیف زمان آغاز دور دوم فروش محصولات خودروسازان بدون قرعه کشی و اعلام شرایط حساب های وکالتی را افتتاح و مبلغ تعیین شده را به آن واریز کنند. تکرار این اظهارات از سوی مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نیز اتفاق افتاد. مهدی تقدسی نیز از متقاضیان خواست تا برای افتتاح حساب های وکالتی عجله نکنند. به نظر می رسد پشت این اصرار برای افتتاح نکردن حساب وکالتی ایده ای وجود داشته باشد. این احتمال وجود دارد که سیاست گذار خودرویی قصد دارد تا میزان مبلغ دپو شده در حساب های وکالتی را افزایش دهد. البته این احتمال هم وجود دارد که وزارت صمت تغییر خاصی در شرایط شرکت و مبلغ مورد نیاز برای حضور در طرح فروش بدون قرعه کشی ایجاد نکند. هر چه هست باید تا زمان اعلام رسمی شرایط شرکت در دومین طرح فروش گسترده با ساز و کار نوبت دهی منتظر بمانیم و ببینیم آیا شرایط تغییر می کنند یا اینکه همان شرایط دور اول فروش خودرو بار دیگر در دور دوم پیش فروش محصولات خودروسازان اعمال خواهد شد؟