به گزارش اکو ایران، رییس جمهور قائم‌مقام وزیر  سابق صنعت، معدن و تجارت را به عنوان سرپرست وزارت صمت معرفی کرد. ابراهیم رییسی طی حکمی مهدی نیازی را به عنوان سرپرست جایگزین رضا فاطمی امین کرد.

بررسی سوابق مهدی نیازی نشان می دهد سرپرست جدید وزارت صمت سابقه معاونت هماهنگی و امور کسب و کار فاطمی امین را در کارنامه دارد.

نکته قابل توجه در ارتباط با نیازی این است که او یکی از مخالفان عرضه خودرو از مسیر سامانه یکپارچه است. حدود یک سال از اولین عرضه محصولات خودروسازان از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو می گذرد. اولین دور عرضه محصولات شرکت های خودروساز از طریق این سامانه با حواشی زیادی همراه بود. بعد از چند بار رفت و برگشت در نهایت لیست برندگان از سوی شرکت های خودروساز اعلام شد. برخی از  متقاضیان محصولات ایران خودرو که نامشان به عنوان فرد برنده اعلام شده بود هنگام مراجعه برای تکمیل وجه متوجه شدند که آنها در لیست رزرو قرار دارند. این اتفاق موجب نارضایتی شدید متقاضیان شد. اما با نامه معاون هماهنگی و امور کسب و کار به معاونت حمل و نقل وزارت صمت این مساله ابعاد تازه ای پیدا کرد. مهدی نیازی در نامه خود به منوچهر منطقی امنیت سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را به طور تلویحی زیر سوال برد.

در آن نامه آمده است همانگونه که در جلسات کارشناسی، پیش از دور اول قرعه‌کشی خودروها به واسطه سامانه جدید یکپارچه تخصیص خودرو به استناد صورت‌جلسه مربوطه به وضوح اعلام گردید، دفتر فناوری داده، اطلاعات و امنیت فضای مجازی با توجه به شرایط فعلی انتخاب پیمانکار، عدم عقد قرارداد با وزارتخانه، عدم مالکیت سامانه و همچنین عدم ورود در تحلیل فرآیند تخصیص، امکان پذیرش مسؤولیت در خصوص تأیید و نظارت بر حسن اجرای این سامانه را ندارد و صرفا در این شرایط، امکان ارائه مشورت فنی در جلساتی که در این رابطه برگزار می‌شود وجود دارد.

لازم به ذکر است در صورت واگذاری رسمی مسئولیت‌های مربوط به مباحث فنی سامانه مذکور، مواردی از جمله انتخاب پیمانکار، اجرا، پیاده‌سازی و تست همه‌جانبه سامانه،‌نیازمند طی مراحل فنی و کارشناسی موضوع بوده و تحلیل فرآیندها و زیرساخت‌های مربوطه نیز می‌بایست تعیین تکلیف شود. از طرفی با توجه به حساسیت و اهمیت این سامانه، زیرساخت‌های ارتباطی، سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و امنیتی مناسبی می‌بایست تدارک شود که تأمین آنها اعتبار متناسب خود را نیاز دارد که می‌بایستی در چارچوب ردیف‌های مرتبط طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال جاری پیش‌بینی شده و تخصیص یابد.

لذا پیشنهاد می‌گردد برای قرعه‌کشی آتی از طریق سامانه مزبور فعلا موارد و نقطه نظرات مرکز افتا ریاست جمهوری به طور ویژه از آن مرجع درخواست و پس از دریافت و آماده‌سازی سامانه مطابق آن موارد، نسخه نهایی به منظور تست و ارزیابی فنی در اختیار یکی از آزمایشگاه‌های حائز صلاحیت تحت نظارت مرکز افتا قرار داده شود و قرعه‌کشی به بعد از آن زمان موکول گردد. دفتر فناوری داده اطلاعات و امنیت فضای مجازی آماده همکاری برای موارد ذکر شده می‌باشد.  

البته وزارت صمت در آن مقطع به سرعت به انتشار این نامه واکنش نشان داد و سخنگوی صمت از امنیت بالای سامانه یکپارچه خبر داد. امید قالیباف درباره شایعات طرح شده در مورد امنیت سامانه یکپارچه خودرو ضمن تکذیب آن گفت: آنچه در مورد این سامانه مطرح شده مراحلی است که باید طی شود تا مسئولیت انجام قرعه‌کشی به وزارت صمت واگذار شود.

حال که مخالف سامانه یکپارچه فروش خودرو به راس هرم مدیریت صمت رسیده این احتمال وجود دارد که تغییراتی در مسیر عرضه خودرو با قیمت کارخانه ای داده شود. شاید هم نیازی ترجیح دهد تا زمانی که سکان هدایت صمت را به طور موقت در دست دارد فروش خودرو را به شرکت های خودروساز واگذار کرده و سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را از دسترس خارج کند.