سخنگوی صمت گفت از 26 اسفندماه 1401 (امروز) مرحله دوم ثبت نام برای شرکت در پیش فروش 500 هزار دستگاهی خودرو آغاز می شود. امید قالیباف ادامه داد این مرحله تا 28 اسفندماه امسال ادامه خواهد داشت.

طرح فروش 500 هزار دستگاهی خودرو از روز 20 اسفندماه سال جاری در دسترس متقاضیان قرار داشت. در اولین مرحله از این طرح فروش، متقاضیان خودرو باید با مراجعه به بانک های منتخب نسبت به افتتاح حساب وکالتی اقدام می کردند. سیاست گذار خودرویی اعلام کرده بود برای خرید خودرو باید مبلغ 100 میلیون تومان در حساب های وکالتی متقاضیان ذخیره شود. متقاضیان تا 23 اسفندماه امسال فرصت داشتند نسبت به افتتاح حساب وکالتی و تمکیل کردن مرحله اول شرکت در فروش 500 هزار دستگاهی خودرو اقدام کنند.

حال متقاضیان می توانند در مرحله دوم نسبت به تکمیل فرآیند ثبت نام و انتخاب خودروی مورد نظر از میان محصولات عرضه شده توسط شرکت های خودروساز حاضر در این طرح فروش اقدام کنند.

آنطور که قالیباف می گوید در پایان مرحله اول در مجموع 900 هزار متقاضی نسبت به افتتاح حساب وکالتی اقدام کردند. با توجه به اینکه شرط افتتاح حساب وکالتی برای جضور در ادامه طرح فروش الزامی بود بنابراین می توان گفت برای 500 هزار دستگاه خودروی عرضه شده در این طرح پیش فروش حول و حوش 900 هزار تقاضا نام نویسی کرده است.

متقاضیان خرید سه روز فرصت دارند با مراجعه به سامانه http://www.esalecar.ir نسبت به ثبت نام خودروی مورد نظر اقدام کنند.

سخنگوی وزارت صمت گفت: با فرض اینکه تمام 900 هزار نفری که حساب وکالتی اعلام کرده اند واجد شرایط باشند و با لحاظ تعهدات قبلی خودروسازان در سال آینده که نزدیک به 400 هزار دستگاه است. چنانچه خودروسازان بتوانند همان تیراژ تولید سال 1401 را عملیاتی کنند (البته برآورد می شود  توان تولید خودرو از مجموعه این دو رقم در سال 1402 به مراتب بیشتر است و لذا احتمال اینکه تحویل خودرو به سال 1403 بکشید تقریبا صفر است.

قالیباف تاکید کرد همانند طرح های فروش پیشین 50 درصد محصولات عرضه شده خودروسازان در طرح یکپارچه تخصیص خودرو به مادران مشمول قانون جوانی جمعیت تخصیص خواهد یافت.

این مدیر صمت گفت البته در این دور از فروش خودرو مادران دارای دو فرزند و بیشتر نیز باید نسبت به افتتاح حساب وکالتی اقدام می کردند.