مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت معدن و تجارت گفت واردات خودرو همچنان ادامه دارد و متقاضیان تا فردا ساعت 18 همچنان می توانند برای خریداری خودروهای وارداتی به سامانه یکپارچه فروش خودرو مراجعه کنند.

مهدی ضیغمی ادامه داد بررسی ها نشان می دهد تا پایان روز سه شنبه حدود 51 هزار متقاضی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای خرید محصولات برندهای جهانی خودروساز نام نویسی کردند.

این مقام مسئول درباره خودروهای عرضه شده در سامانه یاد شده گفت تنها خودروهای آمریکایی و فرانسوی از این مسیر در دستر متقاضیان قرار نخواهند گرفت. این اظهارات مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت معدن و تجارت را می توان این گونه تحلیل کرد که محصولات تمام برندهای جهانی خودروساز که با آیین نامه اجرایی واردات خودرو مطابقت داشته باشند و در برنامه وارداتی شرکت های وارد کننده حضور داشته باشند به جز دو کشور ذکر شده می توانند از مسیر سامانه یکپارچه فروش خودرو در دسترس متقاضیان قرار گیرند.

واردات خودروهای آمریکایی در ادوار گذشته ورود خودرو به کشور ممنوع بود اما دو برند فرانسوی پیش تر در بازار ایران حضور پررنگی داشتند. محصولات پژو- سیتروئن و رنو نه تنها در خطوط تولید خودروسازان ایرانی حضور تمام قدی داشتند. دو خودروساز فرانسوی در سال های گذشته به عنوان شرکای اصلی ایران خودرو و سایپا قلمداد می شدند. در کنار بحث حضور فرانسوی ها در خطوط تولید، واردات محصولات این دو برند فرانسوی جای خود را دل متقاضیان به خوبی باز کرده بود. اما با توجه به اتفاقات که بعد از بازگشت تحریم ها افتاد و خودروسازان فرانسوی به ناگاه بازار خودروی کشور را ترک کردند سیاست گذار خودرویی تصمیم گرفت تا مجوز ورود محصولات فرانسوی را به بازار خودروی کشور ممنوع اعلام کند. این دلیلی که سیاست گذار خودرویی برای ممنوعیت واردات خودرو برای محصولات فرانسوی در نظر گرفته به نظر عجیب می آید زیرا پیش تر در دور تحریم های اول فرانسوی ها بخصوص پژو-سیتروئن کشور را ترک کردند اما به راحتی به کشور بازگشتند. بی تردید خلا حضور محصولات برندهای فرانسوی در بازار خودروی کشور احساس خواهد شد.