به گزارش اکوایران، در روز دوم رویداد اینوتکس 2023 علاوه بر حضور شرکت‌های فناور و نوآور، سمینارها و پنل‌های تخصصی مختلفی با حضور کارشناسای حوزه فناوری برگزار شد. در این سمینارها به موضوعاتی مختلفی مثل انحصار و رقابت در اقتصاد دیجیتال، معضلات فیلیترینگ اینترنت، فرار مغزها و اقتصاد دیجیتال پرداخته شد.

بخش فروم حکمرانی نمایشگاه در یک پنل تخصصی به موضوع رقابت و انحصار اقتصاد دیجیتال و دعواهای حقوقی که بین استارتاپ‌ها رخ می‌دهد، پرداخت؛ در این بخش که با حضور معاون حقوقی مرکز مطالعات و توسعه و رقابت، معاون حقوقی مرکز مطالعات و توسعه و رقابت و یک فعال بخش فناوری برگزار شد بر ضرورت ایجاد یک رگولاتوری مستقل برای اکوسیستم استارتاپی کشور تاکید شد.

معاون حقوقی مرکز مطالعات و توسعه و رقابت در این نشست به این موضوع اشاره کرد که قانون انحصار، تسلط بر بازار نیست؛ بلکه سوءاستفاده از تسلط بر بازار است.

حاضران این پنل معتقد بودند فضای استارتاپی کشور حالت انحصاری به خود گرفته و نیاز به تخصص دارد؛ در همین راستا فعالان این حوزه باید به صورت جدی از شورای رقابت درخواست کنند که همانند مساله خودرو، یک کارگروه تخصصی نیز برای اقتصاد دیجیتال و رفع مشکلات آن ایجاد شود، زیرا تحقق این امر موجب سرعت بخشی به رسیدگی به شکایات این بخش می‌شود.

موضوع افزایش موج مهاجرت نیروهای متخصص بعد از فیلترینگ اینترنت از دیگر بخش‌های مهم دومین روز نمایشگاه بود که در یک پنل  تخصصی با حضور کارشناسان این حوزه مورد بحث قرار گرفت.

شرایط سخت شرکت‌های استارتاپی در وضعیت فیلترینگ و دردسرهای ایجاد شده برای آنها در این بخش پنل مطرح شد و حاضران معتقد بودند تداوم این وضعیت منجر به خستگی و فرسودگی تیم‌ها، زمان‌بر شدن انجام فرایندها، کاهش انگیزه و در نهایت نابودی بسیاری از کسب و کارهای کوچک می‌شود.

در بخش دیگری از این پنل به موضوع اینترنت طبقاتی اشاره و تاکید شد که اجرای اینترنت طبقاتی نیز نمی‌تواند کسب و کارها را نجات دهد و فیلترینگ موجب شده یکی از آلوده‌ترین کشورها در استفاده از بدافزارهای موبایلی باشیم که امنیت کاربران را به خطر می‌اندازد.

حاضران عنوان کردند که حل مشکلات مورد اشاره خارج از توان آنها است و حاکمیت باید به این مساله اهمیت دهد؛ آنها همچنین نسبت به سقوط استارتاپ‌ها و تیم‌های متوسط نیز در سالجاری هشدار دادند.

بحران فرار مغزها و افزایش انگیزه استارتاپ‌های برای فعال در خارج از کشور نیز طی یک نشست دیگر مورد بررسی قرار گرفت و کارشناسان مربوطه عوامل موثر بر این موضوع را بیان کردند.

بحث اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی و این موضوع که اقتصاد دیجیتال چقدر بر روی لایف استایل نسل زد تاثیر گذاشته است از دیگر از دیگر مباحث مهم دومین روز نمایشگاه بود که طی یک نشست به آن پرداخته شد.

یکی از حاضران این نشست معتقد بود جامعه با نسلی مواجه است که خسته و درون‌گرا است اما انگیزه دارد و دیجیتال لایف به ایده‌آل این نسل برای درآمدزایی تبدیل شده است.

دومین روز از دوازدهمین نمایشگاه اینوتکس 2023 با استقبال مخاطبان همراه بود. این رویداد بین‌المللی تا 22 اردیبهشت در پارک فناوری پردیس ادامه دارد.