به گزارش اکوایران؛ ارزیابی‌ صورت گرفته نشان‌ می‌دهد البته این اولین بار نیست که خودرو در جلب رضایت مشتری در جایگاه آخر قرار گرفته است و در بیشتر مواقع رتبه آخر جلب رضایت مشتری به خودروهای داخلی رسیده است.  

گزارش منتشر شده از سوی سازمان ملی استاندارد، برای سال پایه‌ ۱۴۰۱ در ۳۱ استان کشور از طریق ادارات کل استاندارد استان‌ها و با نظرسنجی از ۲۰ هزار مصرف کننده نهایی در محل زندگی یا مراکز خرید به صورت پیمایشی با پرسشنامه صورت گرفته است. در این پرسشنامه گروه‌های کالایی مختلف از جمله «تجهیزات ارتباطی»، «لوازم خونگی»، «مبلمان» و «کفپوش‌ها» و «کالای منزل» در خوشه اول قرار دارند که توانسته‌اند بیشترین رضایت مصرف‌کنندگان رو به دست آوردن و خوشه ششم که کمترین رضایت مردمی رو داشته شامل گروه‌های کالایی مثل دخانیات و وسایل نقلیه بوده است.  

از بین سایر گروه‌های کالایی «موادخوراکی»، «وسایل خانگی اصلی» و «کالای شخصی» در خوشه دوم و همچنین «ابزار و تجهیزات منزل»، «تجهیزات سمعی بصری»، «ظروف غذاخوری»، «نوشیدنی و کفش» در خوشه سوم قرار دارد.

همچنین «پوشاک» در خوشه چهارم و «تجهیزات حمل‌ونقل» در خوشه پنجم قرار دارند. بدیهی است که گروه‌های کالایی خوشه‌های اولی رضایت بیشتر و در گروه‌ خوشه‌ آخر کمترین رضایت را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس این گزارش در حوزه سایر گروه‌های کالایی، «نوشیدنی» در خوشه دوم، مواد خوراکی، پوشاک، کالای شخصی در خوشه سوم و «تجهیزات حمل و نقل»، «ظروف غذاخوری» و «لوازم پارچگی خانگی» در خوشه چهارم از نظر نرخ مشارکت قرار دارند. همچنین «مبلمان» و «کفپوش‌ها» در خوشه پنجم، «ابزار و تجهیزات منزل»، «تجهیزات ارتباطی»، «وسایل خانگی اصلی» در خوشه ششم و «دخانیات» در خوشه هفتم قرار دارند.

گروه‌‌های با بیشترین شکایت

در این گزارش به این نکته اشاره شده که در شاخص نرخ شکایت «کالای منزل» در خوشه یک کمترین شکایت و دو گروه «تجهیزات سمعی بصری» و «وسایل نقلیه» در خوشه هشتم بیشترین میزان شکایت را به خود اختصاص داده‌اند.

در حوزه سایر گروه‌های کالایی، «نوشیدنی» در خوشه دوم، «مواد خوراکی»، «پوشاک»، «کالای شخصی» در خوشه سوم و «تجهیزات حمل و نقل»، «ظروف غذاخوری» و «لوازم پارچگی خانگی» در خوشه چهارم از نظر نرخ مشارکت قرار دارند. همچنین «مبلمان» و «کفپوش‌ها» در خوشه پنجم، «ابزار و تجهیزات منزل»، «تجهیزات ارتباطی»، «وسایل خانگی» اصلی در خوشه ششم و «دخانیات» در خوشه هفتم قرار دارند.