به گزارش اکوایران؛ براساس داده‌های اعلام شده در این مدت 19 میلیون و 6۰۰ هزار تن کالا به ارزشی حدود 32 میلیارد دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۶.۲۱ درصد و از حیث ارزش ۱۲.۶۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می دهد. از سوی دیگر در این مدت کسری تراز تجاری ایران 7.8 میلیارد دلار بوده که این امر نشان می‌دهد کالاهای ایرانی ارزان به خارج کشور رسیده است.

فهرست کشورهای عمده وارکننده کالا به ایران نشان‌ می‌دهد در این مدت شاهد جابجایی میان کشورهای واردکننده در میان فهرست 10 کشور اول بوده‌ایم، براساس آمار اعلام شده «انگلیس» با یک پله ارتقاء جایگاه «سوئیس» را گرفت و «هلند» هم توانست بالای «عمان» قرار گیرد.

عمده مقاصد وارداتی

داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی کشورهای «امارات متحدده عربی»، «چین»، «ترکیه»، «آلمان»، «هند»، «فدارسیون روسیه»، «انگستان»، «سوئیس»، «هلند»، «عمان» 10 واردکننده اصلی کالا به ایران بوده اند.

اما در مدت زمان مورد بررسی عمده کالاهای وارداتی از چه کشورهای وارد ایران شده است؟  براساس ارزیابی های صورت گرفته در مدت زمان مورد بررسی کشورهای «امارات متحده عربی» با 11 میلیارد دلار بالاترین ارزش صادراتی را به خود اختصاص داده که سهمی در حدود 30 درصد از ارزش کل وارت را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست کشورهای‌ طرف معامله قرار گرفته است. به گفته فعالان این بخش امارات یکی از پایگاه‌های صادراتی محسوب می شود و شاهراه تجاری به بسیاری از کشورها است در این میان ایران هم در بازه زمانی مورد بررسی بیشترین کالای وارداتی خود را از این کشور وارد کرده است. امارات یکی از کشورهای پایلوت صادراتی محسوب می شود و به همین دلیل بخش اعظمی از کالاهای وارداتی ایران از این طریق وارد کشور می شود، روندی که هزینه‌های واردکنندگان را افزایش می دهد با این حال با توجه به شرایط موجود واردکنندگان ناچار به استفاده از این روش هستند.

تنها رفیق تجاری ایران در اروپا + جدول

کشورهای صادرکننده کالا به ایران

 با توجه به آمار اعلام شده می توان گفت «چین» با 10 میلیارد و 400 میلیون دلار و سهم 28.09 درصدی در جایگاه دوم واردکنندگان کالا به ایران قرار گرفته است. «ترکیه» هم با 3 میلیارد و 800 میلیون دلار سهمی 10.4 درصدی از صادرات به ایران داشته است.

«آلمان» هم با یک میلیارد و 200 میلیون دلار سهمی 3.1 درصدی داشته  است، این کشور در حالی جایگاه چهارم در میان سهامداران واردات کالا به ایران را به خود اختصاص داده است که اواخر سال میلادی گذشته این کشور از قطع کامل رابطه اقتصادی با ایران خبر داده بود و رابطه تجاری خود با ایران را معلق کرده بود، اما ظاهرا این اقدام نتوانست روند صادرات این کشور به ایران را متوقف کند. «هند» هم صادران با یک میلیارد و 100میلیون دلار و سهم 3.1 درصدی جایگاه پنجم را از آن خود کرد.

اما پنج کشور دیگر که در فهرست گمرک توانسته‌اند بیشترین سهم از واردات کالا به کشور به عهده گیرند شامل چه کشورهای می شوند؟ داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که «فدارسیون روسیه» با صادرات یک میلیارد دلاری کالا به ایران در جایگاه ششم قرار گرفته و «انگستان» هم صادراتی 700 میلیون دلاری به ایران داشت و جایگاه هفتم را به خود اختصاص داد و پس از آن «سوئیس» با صادرات 600 میلیون دلاری در جایگاه هشتم قرار گرفت.

«هلند» هم در این مدت صادرات 600 میلیون دلار به ایرانی داشت و ارزش صادرات «عمان» هم به 500 میلیون دلاری رسید.

سه قلم عمده در میان وارداتی‌ها

با توجه به آمار گمرک ۳ قلم عمده کالاهای وارداتی در ۷ ماه سال جاری شامل «ذرت دامی» با ۲ میلیارد دلار و سهم ۵.۵۳ درصدی، «انواع گوشی های تلفن همراه» با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و سهم ۴.۰۸ درصدی و «دانه سویا» با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و سهم ۳.۴۱ درصدی ۳ قلم عمده کالای وارداتی را به خود اختصاص دادند.

وضعیت تجارت چمدانی

براساس داد‌های اعلام شده میزان صادرات غیر نفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی، در این مدت ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۶ میلیارد دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۶.۲۱ درصد و از حیث ارزش ۱۲.۶۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می دهد.

از سوی دیگر داده‌های گمرک نشان‌ می‌دهد، در ۷ ماهه امسال صادرات کالاهای پتروشیمی به ۳۱ میلیون تن و به ارزش ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید که از نظر وزن ۲۶ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۲ درصد کاهش داشته است.

واردات کشور