به گزارش اکوایران؛ کریدور ابریشم که چیــن را از طریــق قزاقســتان و روســیه بــه اروپــا متصــل می‌کــرد با جنگ اوکراین بــا مشــکلات بسیاری روبرو شد و به همین منظور کریدور جدیدی راه اندازی شد تا زمینه دسترسی چین و آسیای مرکزی از مسیر آذریایجـان بـه ترکیـه و اروپـا را فراهم کند. کریدوری که ایجاد آن حذف ایران از جاده ابریشم را به همراه داشت، اما براساس آخرین اقدامات صورت گرفته توافق جدیدی میان کشورهای آسیای مرکزی برای رسیدن به اروپا حکایت دارد. براساس توافق‌جدید که از سوی ازبکستان اعلام شده مذاکرات بین نمایندگان آژانس‌های حمل و نقل و راه آهن قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه به ابتکار طرف ازبکستانی‌ها صورت گرفته است.

  مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه هم در اولین اجلاس جهادگران اقتصادی ایران همپا به این نکته اشاره کرد که به دلیل بی‌توجهی به ترانزیت در مسیر چین، در چند سال گذشته از این مسیر منحرف شدیم که با تلاش‌های صورت گرفته در دو سال اخیر، قراردادی بسته شد که ایران هم در این مسیر باشد و به زودی در آسیای مرکزی این سند را امضا خواهیم کرد که مسیر چین، آسیای مرکزی، ایران و اروپا شکل گیرد‌.   

به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران، اگر فرآیند عبور کالا از کشورمان در گمرک زمان زیادی ببرد، موجب از دست دادن فرصت‌ها می‌شویم.  

در این خصوص سید علی حسینی رییس سابق کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران چندی پسش به «اکوایران» گفت: مسیر ترانزیتی جدید پنل دوم جاده ابریشم است که با توجه به کریدور اصلی چندان مورد توجه نبوده است، اما تحولات منطقه که استفاده از جاده ترانزیتی اصلی از مسیر اوکراین و روسیه را غیر ممکن کرده بود موجب شد تا استفاده از شاخه دوم این جاده در دستور کار قرار گیرد.

به گفته حسینی، در حال حاضر هم جاده سرخس برای ورود به ایران و هم مرز رازی برای خروج این کریدور آماده است و می‌توان در کوتاه‌ترین زمان این کریدور را راه‌اندازی کرد. پیش از این یکسری تست برای عبور واگن‌های حمل بار از این خط صورت گرفته بود که نتیجه آن مثبت بود و با این شرایط ‌می‌توان گفت این مسیر می‌تواند به راحتی وارد ریل شود.