به گزارش اکوایران؛ تسهیل موانع ترانزیت کالا یکی از مواردی است که می‌تواند ایران را با توجه به موقعیت خاص و استراتژیکی که دارد به یکی از مسیرهای مهم ترانزیت کالا بدل کند. با توجه به اینکه ترانزیت کالا در سطح بین المللی مطرح است، کشورهای مختلف سعی دارند در این حوزه از رقیبان خود پیشی بگیرند و موفقیت خود را در بازارهای بین المللی تضمین کنند. با این شرایط گمرک ایران هم سعی دارد تا روند ترانزیت کالا را تسهیل کند و از موقعیت جغرافیایی کشور بیشترین بهره را ببرد. این امر موجب شد تا محمد رضوانی‌فر رییس کل گمرک ایران در نامه‌ای به وزرای اقتصاد، راه و شهرسازی و امور خارجه، ۵ راهکار برای تسهیل ترانزیت کالا از کشور ارائه دهد.

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت اقتصاد،آمار ترانزیت خارجی کالا در سال گذشته ۱۲ میلیون و ۹۱۲ هزار تن بوده که در مقایسه با سال پیش از آن ۲.۲۱ درصد رشد داشته است.

اما راهکارهای پیشنهادی رییس کل گمرک شامل چه مواردی می شود؟ در نامه رییس کل گمرک به سه وزارتخانه مذکور آمده است 5 راهکار ذکر شده که شامل « کاهش زمان صدور مجوز از سوی دستگاه‌های صادرکننده مجوز موضوع مواد ۷ و ۸ آیین‌نامه اجرایی قانون حمل و نقل و عبـور کالاهای خارجی از قلمرو کشور، حداکثر ظرف ۲ ساعت از اعلام گمرک»، « اصلاح و توسعه زیرساخت‌ها و متناسب با حجم فعالیت هر مرز از سوی وزارت راه و شهرسازی»، «بازنگری در بخش ترانزیت دستورالعمل اصلاح و بهبود (ساماندهی) فرآیندهای صادرات، واردات، عبور و معاوضه نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌ها و مشتقات نفتی صادره از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به گونه‌ای که امکان ادامه مسیر واگن‌های حامل فرآورده‌های نفتی قبل از وصول پاسخ آزمایشگاه تا گمرک مقصد فراهم شود» می شود. از دیگر موارد ذکر شده از سوی رییس کل گمرک می توان به «استفاده از ظرفیت دیپلماسی وزارت امور خارجه در راستای افزایش پذیرش کامیون‌ها از سوی کشورهای همسایه به‌ویژه جمهوری آذربایجان و ترکمنستان» و «بازنگری در فهرست کالاهای مشمول اخذ مجوز از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان حفظ نباتات» اشاره کرد؛ راهکارهایی که می‌تواند سهم ایران را در ترانزیت کالا افزایش دهد.