به گزارش اکوایران؛ آبان سال 98 بود که ایران توانست به مدت سه سال عضو منطقه تجاری اوراسیا شود. حال این توافقنامه با تصویب مجلس در اواخر دی ماه 1401 وارد فاز جدیدی شده و این احتمال وجود دارد که ایران در نیمه سال جاری عضو دائمی اوراسیا شود. با این شرایط امروز و در نشستی با حضور رییس کل گمرک ایران و وزیر همکاری‌های گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا چالش‌های موجود در مسیر‌ پیوستن دائم ایران به این اتحادیه بررسی شد. در این نشست موضوعات مختلف از جمله «سند تبادل الکترونیکی اطلاعات»، «کریدور شمال-جنوب»، «توسعه ساز و کار پنجره واحد ملی در کشورهای عضو اتحادیه و ایران» به بحث و بررسی گذاشته شد.

مبادلات ایران با اوراسیا به 10 میلیارد دلار می رسد

در این نشست محمد رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه هرچند موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا موقت بوده و تشریفات دائمی شدن را طی می کند، با این حال اراده و برنامه ریزی دولت مبنی بر توسعه بلندمدت تبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو اوراسیا است.

با توجه به اهمیت پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا این سوال مطرح می شود که حجم تجارت میان دو کشور در سال گذشته چه میزان بوده است؟ در این خصوص رییس کل گمرک ایران با  اعلام میزان تبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: تبادلات تجاری میان ایران و اعضای اتحادیه اوراسیا سال گذشته به ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید که از این میزان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به صادرات ایران به اوراسیا و حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به واردات از کشورهای اوراسیا به ایران اختصاص داشته است.

رضوانی‌فر بیان داشت: بعد از امضای موافقت نامه تجارت آزاد با این اتحادیه و تسهیل گری تجارت، مبادلات تجاری ایران و اوراسیا ۳۲ درصد رشد داشته است، این در حالی که میزان ترانزیت مابین ایران و اوراسیا نیز یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است.

از سوی دیگر رئیس کل گمرک ایران پیش‌بینی کرد مبادلات ایران و اعضاء اتحادیه اوراسیا در کمتر از دو سال، به ۱۰ میلیارد دلار برسد.  

رضوانی‌فر در ادامه عنوان کرد، مبادلات تجاری ایران و اروسیا دارای نکته ظریفی است، چرا که در کنار محصولات پتروشیمی ما کالای صنعتی، کشاورزی، ساختمانی و ... را نیز صادر می کنیم که این امر موجب شده تا سبد صادراتی متنوعی داشته باشیم.

یکی دیگر از مواردی که رییس کل گمرک ایران به آن اشاره کرد به ارتباط ایران با 5 کشور دنیا مربوط می شد، کشورهای که به گفته رضوانی‌فر سابقه ما با آنها قدمتی 40 تا 50 سال دارد.

رضوانی فر معتقد است که برای رسیدن به اهداف تجاری باید سرفصل‌هایی را تعریف کنیم که  که این سرفصل‌ها می‌تواند شامل، تبادل الکترونیکی اطلاعات و اسناد گمرکی، همکاری در بخش تبادل اطلاعات ارزش و تعرفه به صورت دو جانبه، توسعه همکاری های آموزشی دو طرف با توجه، همکاری برای توسعه ترانزیت در چارچوب تیر الکترونیکی (E-Tir) و  آمادگی برای خدمات رسانی به فعالان مجاز اقتصادی از مهمترین برنامه های اقدام برای تسهیل و توسعه تجارت با اتحادیه اوراسیا می شود.  

به گفته رضوانی‌فر در بخش اطلاعات باید مبادلات دوطرفه باشد و هر گونه اطلاعاتی را در اختیار یکدیگر قرار دهیم.

توسعه و تسهیل تجارت با ایران

در این نشست ایلدر علیشرف وزیر مسئول گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه هر روز ارتباطات گسترش پیدا می کند، عنوان کرد: به طور حتم نشست امروز می تواند به نزدیک تر کردن کشورهای عضو و موفقیت بیشتر در اجرای توافقات کمک کند.

وی افزود: بین کشورهای عضو اتحادیه با ایران موافقتنامه موقت سه ساله وجود دارد، اما ما به این توافق به صورت نامحدود نگاه می کنیم که با تایید توافق تجارت نامحدود امتیازات بیشتری مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وزیر همکاری های گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا همچنین با استقبال از توسعه و تسهیل تجارت با ایران گفت: با اجرای موافقت نامه تجارت آزاد با ایران، حجم مبادلات تجاری میان دو طرف افزایش چشمگیری خواهد یافت و پیش بین می کنیم با اجرای مفاد این توافق نامه حجم مبادلات همچنان رو به افزایش باشد.

ایلدر علیشرف معتقد است، مشکل مهم ارزش گذاری کالا است که باید آن را نیز بررسی کنیم.

این مقام مسئول در ادامه گفت: درباره ارزش گذاری باید طبق قوانین سازمان تجارت جهانی باشد، باید شرایط ریسکی را در مبادلات اجرایی کنیم واقعیت کالاهای ایرانی در برخی از موارد با تفاهم نامه‌ها متفاوت است و در این شرایط گمرک ما می‌تواند اعمال اختیار کند.