به گزارش اکوایران، بعد از حذف ارز 4200 تومانی در اوایل سال جاری، موضوع حذف عوارض مرغ و تخم مرغ در راستای حمایت از صادرات آنها مطرح شد. درنهایت در 4 خرداد ستاد تنظیم بازار حذف عوارض صادرات محصولات پروتئینی  مرغ و تخم مرغ را تصویب کرد. در این مصوبه  که در اواخر خرداد از سوی دبیراین ستاد  طی نامه‌ای برای وزیر جهادکشاورزی ارسال شد، آمده بود «عوارض صادرات محصولات پروتئینی (مرغ و تخم مرغ) و محصولات لبنی (شیرخشک صنعتی و خامه فله ای) برای حفظ تولید داخل و جلوگیری از ضرر و زیان دامداران و تولید کنندگان از تاریخ 7 خرداد 1401 تا پایان سال 1401 حذف می‌شود. وزیر جهادکشاورزی نیز مسئولیت حفظ بازار و جلوگیری از کمبود این اقلام را شخصا به عهده خواهند داشت.»

اما با این حال صادرکنندگان قادربه صادرات نبودند. چون به گفته فعالان این صنعت، تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ  دیگر قادر به رقابت با رقبا نیستند تا کالایی را صادر کنند، در واقع دیگر مزیتی برای  صادراتی نداشتند. برهمین اساس آنها خواهان دریافت مشوق صادراتی بودند. مشوقی که مشخص نیست داده می‌شود یا نه.

اما امروز 26 آذر سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهادکشاورزی اعلام کرده، محدودیت‌های صادراتی گوشت مرغ و مرغ زنده به طور کامل حذف شده است، بنابراین هیچ‌گونه محدودیت و سهل‌انگاری در زمینه صادرات پذیرفتنی نیست. او که در نشست عصر قرارگاه امنیت غذایی سخنرانی می‌کرد، می‌گوید: رصد هوشمند زنجیره تامین گوشت مرغ به صورت آزمایشی آغاز شده و نتایج مثبتی داشته است.

او می‌افزاید: با توجه به اهمیت موضوع، تکمیل و تقویت سامانه‌های این بخش در دستور کار قرار دارد. رئیس قرارگاه امنیت غذایی با اشاره به نقش اتحادیه‌ها در مدیریت بازار گوشت مرغ کشور، می‌گوید: در چند روز گذشته با ورود اتحادیه‌ها و همراهی مردم شاهد مدیریت بازار گوشت مرغ کشور بودیم.

او می‌افزاید: وزارت جهاد کشاورزی به صورت همه‌جانبه از اتحادیه‌ها و زنجیره‌هایی که در وضعیت فعلی قدم در مسیر مدیریت بازار گوشت مرغ کشور برداشته‌اند، حمایت خواهد کرد.

ساداتی نژاد می‌گوید: بانک کشاورزی و صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی ملزم به پشتیبانی مالی و تسهیلاتی اتحادیه‌ها و زنجیره‌هایی هستند که اقدام به خرید، قطعه‌بندی، فریز و ذخیره‌سازی گوشت مرغ می‌کنند.

او  با اشاره به تنظیم بازار گوشت مرغ با همراهی و همکاری مردم می‌افزاید: تنظیم بازار مردمی که برای اولین بار در کشور رقم خورده است تجربه بسیار خوبی بود، اتحادیه‌های مردمی از مردم برای تنظیم بازار مرغ کمک گرفتند و برای اولین بار در ۴۰ سال صف خرید برای حمایت از تولیدکننده تشکیل شده است.