به گزارش اکوایران، بازار سهام مدتی است در جو رکودی قرار دارد و شاخص‌های سهامی نوسانات بسیار ضعیفی را در طی روز تجربه می‌کنند. با این اوصاف بررسی شاخص صنایع بورسی نشان می‌دهد که برخی از صنایع با اقبال سهامداران مواجه می‌شوند و رشد قیمت سهم‌های این صنایع خنثی کننده عملکرد ضعیف شاخص دیگر صنایع بورسی است.

در سومین هفته زمستان 1402 شاهد بازگشت اقبال کد‌های حقیقی و حقوقی به نماد‌های شاخص‌ساز بازار سهام بودیم و حتی در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران در حالی که شاخص هم‌وزن این بازار و تمام شاخص‌های سهامی فرابورس ریزش داشتند؛ با رشد تراز همراه بود. نکته قابل توجه در معاملات روز سه‌شنبه تداوم اقبال کد‌های حقیقی به شاخص صنعت انبوه‌سازی بود. صنعت انبوه‌سازی در روز سه‌شنبه با ورود جریان پول حقیقی همراه شد و بیشترین ارزش معاملات را در بین دیگر صنایع بورسی تجربه کرد و بیشترین رشد تراز شاخص صنعت را به ثبت رساند.

تحلیل بنیادی سهام وپست / بهبود 2 همتی تراز عملیاتی پست بانک ایران

مسئله قابل توجه در اقبال سهامداران به صنعت انبوه‌سازی بورس تهران رشد تراز این صنعت در پاییز 1402 است. با وجود افزایش قیمت سهم‌های این صنعت در سه ماهه سوم امسال، در دی ماه نیز شاهد تداوم اقبال به این صنعت هستیم. از سوی دیگر صنعت سیمان بورس تهران که نزدیک‌ترین صنعت به صنعت انبوه‌سازی به شمار می‌رود؛ عملکردی به مراتب ضعیف‌تر داشته است.

021019

شاخص صنعت انبوه‌سازی در مهر‌ماه امسال یکی از بیشترین رشد تراز‌ها را به ثبت رساند در حالی که شاخص صنعت سیمان با ریزش تراز 7 درصدی مواجه بود. در آبان ماه نیز شاخص صنعت انبوه‌سازی رشد تراز بیشتری به نسبت شاخص صنعت سیمان داشت و در آذر ماه این نسبت حدودا معکوس شد. با این اوصاف برآیند پاییز برای صنعت سیمان رشد تراز 7.9 درصدی داشت و برای شاخص صنعت انبوه‌سازی افزایش تراز 22.4 درصدی به همراه داشت.

شاخص صنعت انبوه‌سازی در پاییز امسال بیشترین رشد تراز را در بین شاخص 30 صنعت بزرگ بورس تهران به ثبت رساند اما در 13 روز معاملاتی طی شده از دی ماه نیز با بازدهی 2.6 درصدی همراه بوده است؛ درحالی که شاخص صنعت سیمان در همین مدت تنها 1 درصد رشد تراز داشته است.

با این اوصاف تحلیل‌گران معتقدند که با افزایش تراز اخیر شاخص صنعت انبوه‌سازی در کنار کاهش تورم مسکن، فعالان بازار سهام برای خرید سهم‌های صنعت انبوه‌سازی احتیاطی بیش از پیش به عمل آورند تا در دام نوسان‌های اصلاحی شاخص این صنعت گرفتار نشوند.

ضربه ارز و طلا به رینگ فولاد

021019