به گزارش اکوایران 102 هزار تن آهن‌اسفنجی در رینگ  صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 134 هزار تن به ثبت رسید؛ اگرچه حجم تقاضا بالاتر از میزان عرضه بود، اما این برتری تقاضا نسبت به عرضه، متقاضیان آهن‌اسفنجی را برای رقابت قیمتی ترغیب نکرد. بروز رکود در حلقه‌های بعدی زنجیره آهن و فولاد و فروش شمش و محصولات فولادی با نرخ پایه باعث شد تا تلاطم قیمتی در رینگ آهن‌اسفنجی نیز فروکش کند و علی‌رغم برتری تقاضا نسبت به عرضه، اما متقاضیان به رقابت قیمتی روی نیاورند. 

پایان راند صعودی در رینگ آهن‌اسفنجی

ظرف هفته‌های گذشته، برتری تقاضا نسبت به عرضه در رینگ آهن‌اسفنجی متقاضیان این محصول را به رقابت قیمتی ترغیب کرد؛ اما ظرف هفته پایانی آبان ماه، رقابت در این رینگ فروکش کرد و این موضوع باعث شد آهن‌اسفنجی در نرخ پایه معامله شود.

واحدهای احیا آهن‌اسفنجی تولیدی خود را با نرخ پایه‌ای برابر 11 هزار و 171 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند؛ عدم رقابت باعث شد تا این محصول با همین نرخ پایه معامله شود. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام شده فروش آهن‌اسفنجی به 12 هزار و 209 تومان می‌رسد.

کاهش قیمت، متقاضیان را خریدار نکرد

ظرف چهارمین هفته از آبان ماه بالغ بر 297 هزار و 575 تن شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه 17 هزار و 900 تومان تا 18 هزار و 840 تومان در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه شد. تقاضای ثبت شده برای این محصولات به 224 هزار تن رسید و در نهایت 147 هزار و 855 تن انواع شمش بیلت فولادی از این بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در چهارمین هفته از آبان ماه به 49.6 درصد رسید.

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از این بازار در این بازه زمانی برابر 18 هزار و 580 تومان بود؛ با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین قیمت تمام شده شمش فولاد به 20 هزار و 300 تومان می‌رسد.

کاهش مستمر قیمت پایه شمش فولاد و عدم تاثیر این افت نرخ بر افزایش حجم معاملات این محصول، زمینه عقبگرد قیمتی در رینگ آهن‌اسفنجی را مهیا کرد.