به گزارش اکوایران آژانس ملل متحد آخرین شاخص قیمت مواد غذایی برای سال 2022 را منتشر کرد؛ این شاخص برگرفته از نوسان بهای غلات، روغن نباتی، لبنیات، گوشت و شکر در بازارهای بین‌المللی است.

شاخص قیمت مواد غذایی فانو برای ماه دسامبر 2022 برابر 132.4 واحد رسید که این رقم یک درصد کمتر از میزان آن ظرف دسامبر سال 2021 قبل بود. البته FAO میانگین این شاخص را برای کل سال 2022 برابر 143.7 واحد اعلام کرد که این رقم 14 درصد بیش از میانگین آن در سال 2021 بود.

ادامه نگرانی در خصوص بحران غذایی

ماکسیمو توررو، اقتصاددان ارشد فائو، گفت: کاهش شتاب صعود مواد غذایی پس از 2 سال روند افزایشی، خوشایند است.  البته همچنان مواد غذایی در نرخی بالاتر از میانگین سال‌های اخیر خود نوسان دارند؛ در عین حال احتمال بروز محدودیت عرضه در بخری مواد غذای یاز جمله برنج وجود دارد. در این شرایط باید تمرکز بر کاهش ناامنی غذایی در دنیا همچنان مورد توجه باشد.

افزایش قیمت مواد غذایی ظرف سال 2022، فشارهای بزرگی را به مردم دنیا به خصوص در کشورهای فقیر وارد کرد.

قیمت‌های جهانی گندم و ذرت ظرف سال گذشته به بالاترین حد خود رسید و میانگین ارزش روغن‌های گیاهی به رکورد جدیدی رسید، در حالی که شاخص‌ قیمت‌های لبنیات و گوشت نیز به بیشترین نرخ خود پس از سال 1990 رسیدند.

سبزیجات، روغن‌های گیاهی و غلات ارزان شدند

کاهش بهای سبزیجات در ماه دسامبر از مهم‌ترین دلایل افت شاخص مواد غذایی برای ماه دسامبر بود. شاخص بهای سبزیجات فائو برای ماه دسامبر 6.7 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت و به کمترین میزان پس از فوریه 2021 رسید.

در عین حال فائو در گزارش خود از کاهش بهای روغن‌های نخل، سویا، کلزا و تخمه آفتابگردان خبر داد. این افت نرخ ناشی از کاهش تقاضای جهانی و چشم‌انداز افزایش تولید فصلی روغن سویا در آمریکای جنوبی و همچنین افت بهای نفت خام رقم خورد.

شاخص قیمت غلات در ماه نوامبر حدود 2 درصد کاهش یافت. برداشت‌های مداوم در نیم‌کره جنوبی باعث افزایش عرضه گندم برای صادرات شد و از  کاهش قیمت این  محصول حمایت کرد، در عین حال افزایش عرضه از سوی برزیل نیز زمینه افت بهای ذرت جهانی را فراهم کرد.

در این شرایط برنج از جمله معدود غلاتی بود که گران شد؛ افزایش خرید این محصول از سوی کشورهای آسیایی متاثر از تقویت ارزش پول‌های این منطقه نسبت به دلار آمریکا زمینه رشد بهای برنج را مهیا کرد. 

کریسمس گوشت خوک را گران کرد

فائو در گزارش خود به کاهش 1.2 درصدی شاخص بهای گوشت نیز اشاره داشت. کاهش تقاضا برای گوشت گاو و افزایش عرضه گوشت مرغ، زمینه افت نرخ این دو محصول در بازار جهانی را فراهم کرد. این در حالی بود که  رشد تقاضا برای گوشت خوک به منظور ذخیره‌سازی پی شاز تعطیلات کریسمس زمینه رشد بهای این محصول به خصوص در بازارهای اروپایی را فراهم کرد.

شکر و  پنیر گران شدند

در شرایطی که اغلب محصولات غذایی در ماه دسامبر ارزان شدند، لبنیات و شکر گران شدند. شاخص بهای لبنیات در ماه دسامبر پس از پنج ماه کاهش متوالی، 1.2 درصد افزایش یافت. فائو دلیل رشد شاخص لبنیات را به رشد بهای پنیر نسبت داد. در این ماه همچنان از نرخ کره و شیرخشک کاسته شد.

شاخص قیمت شکر نیز در ماه دسامبر نسبت به نوامبر 2.4 درصد افزایش یافت؛ نگرانی از تاثیر شرایط نامساعد جوی بر عملکرد تولید محصولات هند و همچنین تاخیر در فرآوری نیشکر در تایلند و استرالیا از جمله مهم‌ترین دلایل این رشد نرخ بود.