به گزارش اکوایران، شاخص بورس در هفته دوم مهرماه روند کاملا نزولی را در پیش گرفت و 32 هزار و 726 واحد ریزش کرد. شاخص‌ کل هم وزن نیز افت کرد و 12 هزار و 150 واحد پائین آمد. 

در ابتدای هفته شاخص ریزش 15 هزار و 684 واحدی داشت. در دومین روز کاری هفته شاخص 8 هزار و 855 واحد منفی شد و روز دو‌شنبه نیز شاهد افت 3 هزار واحدی شاخص کل بودیم. روز سه‎‌شنبه شاخص 4 هزار و 876 واحد تنزل کرد تا شاخص کل در آخرین روز کاری هفته در رقم یک میلیون و 313 هزار واحد بایستد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 2.4 درصد شود. 

شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 12 هزار و 150 واحد پائین‌‌تر ایستاد و بازدهی منفی 3 درصدی را ثبت کرد.

بورس

در هفته نزولی بورس تهران شاهد خروج پول حقیقی نیز بودیم. در تمامی روزهای هفته ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی بود و در مجموع هزار و 555 میلیارد تومان خارج شد. 

در این هفته ارزش معاملات خرد نیز افت محسوسی داشت و میانگین روزانه آن نسبت به هفته پیشین 8 درصد درصد کرد. در دو روز دوشنبه و سه‌شنبه ارزش معاملات خرد به زیر 2 هزار میلیارد تومان سقوط کرد که کمترین ارقام در دو ماه اخیر است. 

حجم پائین معاملات در دو هفته اخیر نه تنها ادامه داشته بلکه به سطوح نگران کننده‌ای رسیده است. خصوصا اینکه این روند با خروج پول حقیقی و میل به فروش سبد سهام از سوی معامله‌گران خرد همراه بوده است. 

برخی از تحلیلگران برای توضیح علل ریزش بازار به عوامل سیاسی اشاره می‌کنند. ناامیدی از احیای برجام، شکست مذاکرات هسته‌ای، انتشار اخبار تحریم‌های جدید ایالات متحده و تنش در فضای سیاست داخلی از جمله این عوامل است. عواملی که موجب شده قیمت دلار در بازار آزاد رشد کند و در بازار سهام نیز با وجود کاهش عرضه از سوی معامله‌گران حقوقی، بسیاری از معامله‌گران حقیقی در پی خروج از بازار باشند. با این حال به نظر می‌رسد بخشی از بازار در انتظار انتشار گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌هاست، اما با روند فعلی بعید است گزارش عملکرد شرکت‌ها ریسک‌های سیستماتیک بازار را پوشش دهد. ریسک‌هایی که برای بورس تهران بسیار بزرگ هستند.