به گزارش اکوایران اغلب برآوردها از کاهش نرخ مس، آلومینیوم، نیکل، روی، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ کک‌شو در کوتاه و میان مدت با توجه به کاهش تقاضا و افزایش عدم قطعیت در بازارها حکایت دارد. این در حالی است که همچنان خوش‌بینی قیمتی نسبت به زغال‌سنگ حراراتی در کوتاه و میان مدت وجود دارد و بحران انرژی در اروپا و رشد تقاضا برای زغال حرارتی عامل اصلی رشد نرخ این محصول خلاف جریان غالب در بازار محصولات معدنی است.

Untitled

مس ارزان می‌شود؟

موسسه فیچ در گزارش جدید خود که در ماه سپتامبر منتشر کرد، میانگین نرخ فروش مس در سال جاری میلادی را برابر 8 هزار و 700 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد؛ این در حالی بود که پیش‌بینی قبلی این موسسه از نرخ فلز سرخ برای سال 2022 برابر 9 هزار و 500 دلار به ازای هر تن اعلام شده بود. کاهش رشد اقتصادی دنیا و انتظار تضعیف نرخ مس در کوتاه مدت باعث شده تا فلز سرخ خلاف برآوردهای قبلی ظرف سال جاری میلادی در اوج باقی نماند. میانگین نرخ فروش مس در سال 2021 برابر 9 هزار و 322 دلار به ازای هر تن بود؛ در حالی که انتظار می‌رفت تبعات تورم بالا در دنیا و به خصوص آمریکا از بالا ماندن قیمت کامودیتی‌ها در سال جاری میلادی حمایت کند، افزایش چندمرحله‌ای نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در سال جاری میلادی باعث شد تا از سویی تبعات تورمی تا حدی فروکش کند و از سوی دیگر واهمه از بروز رکود اقتصادی در دنیا زمینه عقبگرد قیمتی در بازارهای کالایی را فراهم کند.

این موسسه درجدیدترین پیش‌بینی خود میانگین نرخ فروش مس برای سال 2023 را نیز با کاهش 500 دلاری نسبت به برآورد قبلی برابر 8000 دلار به ازای هر تن اعلام کرد، همچنین میانگین نرخ فروش آن در بلند مدت نیز برابر 7 هزار دلار به ازای هر تن اعلام شد. البته بسیاری از تحلیلگران به آینده فلز سرخ در بلند مدت با توجه به افزایش تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر امیدوار بوده و معتقدند انتقال انرژی از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند مجدد مس را به دوران اوج‌نشینی بازگرداند.

بداقبالی سنگ‌آهنی‌ها با داده‌های ضعیف اقتصادی چین

موسسه فیچ پیش‌بینی خود از نرخ فروش سنگ‌آهن در سال جاری میلادی را نیز از 120 دلار به ازای هر تن به 115 دلار کاهش داد؛ این در حالی بود که ظرف سال گذشته میلادی سنگ‌آهن با میانگین نرخ 160 دلار به ازای هر تن به فروش رفته بود. کاهش تقاضا برای فولاد از سوی چین به‌عنوان بزرگترین بازار مصرف محصولات فولادی در دنیا عامل اصلی افت تقاضا برای سنگ‌آهن و عقبگرد قیمتی این محصول اعلام شده است. کاهش حاشیه سود فولادسازان در دنیا و به خصوص چین از دیگر دلایلی است که از افت نرخ این محصول در سال جاری حمایت کرده است. موسسه فیچ میانگین نرخ فروش سنگ‌آهن برای سال آینده را 75 دلار به ازای هر تن و در بلند مدت بدون تغییر برابر 70 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

زغال‌کک‌شو همچنان در اوج

زغال‌سنگ کک‌شو فوب استرالیا از مله معدود کالاهایی است که در سال جاری میلادی به لحاظ قیمتی وضعیت بهتری نسبت به سال 2021 دارد؛ میانگین نرخ فروش این محصول در سال قبل برابر 223 دلار به ازای هر تن بود؛ پیش‌بینی قبلی موسسه فیچ نرخ این محصول را در سال جاری میلادی برابر 400 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرده بود، اما در ارزیابی جدید این موسسه در ماه سپتامبر میانگین نرخ فروش آن در سال جاری میلادی برابر 370 دلار به ازای هر تن اعلام شد. وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین و ارسال محموله‌های زغال روسی به سمت بازارهای آسیایی به دلیل تحریم از سوی کشورهای غربی از جمله عوامل اصلی افت نسبی نرخ زغال است. با این وجود این موسسه در نرخ این محصول برای سال آینده و بلند مدت نیز تغییری نداد و نرخ فروش آن را در بلند مدت 140 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

آلومینیوم مواجه با سیگنال‌های متضاد

آلومینیوم از دیگر فلزاتی است که این موسسه از کاهش نرخ آن در سال جاری نسبت به برآورد قبلی خبر داد؛ این موسسه میانگین نرخ فروش آلومینیوم برای امسال را برابر 2700 دلار به ازای هر تن اعلام کرد، در حالی که برآورد قبلی 2950 دلار به ازای هر تن بود. ترس از کاهش تقاضا باعث شده تا از نرخ این محصول در بازارهای جهانی کاسته شود، در عین حال تضعیف ساخت‌وساز در چین از افت نرخ آن در میان مدت حمایت می‌کند، با این وجود افزایش نرخ انرژی در دنیا مانع از سقوط بهای آن می‌شود.