به گزارش اکوایران، تمایل ساکنان استان تهران به سپرده‌گذاری در بانک نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر بوده است.

آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد مانده سپرده‌های بانکی در پایان دی ماه امسال به 8 هزار و 783 همت رسیده که نسبت به دی ماه سال گذشته معادل 29.4 درصد رشد داشته است.

به بیان دیگر طی دوره یکساله (از دی ماه سال گذشته تا دی ماه امسال) معادل هزار و 994 همت به مانده سپرده‌های بانکی کشور اضافه شده است.

رشد 29.4 درصدی مانده سپرده‌های بانکی کشور در حالی رخ داده که در 4 استان‌ این میزان رشد در سطح بالاتری از میانگین کشوری قرار دارد.

وضعیت سپرده‌گذاری استان‌ها در یک سال اخیر

بررسی میزان رشد سپرده‌های بانکی به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد استان تهران با رشدی 34 درصدی، رکورددار بیشترین سپرده گذاری طی یک سال گذشته بوده است.

اینکه چه عواملی باعث شده تا ساکنان استان تهران به طور فزاینده‌ای پول‌های خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند به اعتقاد برخی کارشناسان ناشی از نرخ تورم بالا، رکود اقتصادی و بی ثباتی در بازارهای سرمایه بودهکه موجب شده مردم به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌ها سوق داده شوند.

بررسی‌ها آماری نشان می‌دهد میزان سپرده‌گذاری در استان تهران از دی ماه سال گذشته تا دی ماه امسال معادل 34 درصد افزایش یافته و از 3 هزار و 562 همت به 4 هزار و 774 همت رسیده است.

در رتبه های بعدی بیشترین رشد سپرده گذاری طی دوره مورد اشاره، استان‌های قزوین و کردستان با رشدی به ترتیب 33.4 و 32.9 درصد قرار دارند.

مانده سپرده‌های استان قزوین از 60 همت در دی ماه سال گذشته با رشد 33.4 درصدی به 80 همت در دی ماه امسال رسید.

در همین راستا میزان سپرده‌های بانکی استان کردستان در پایان دی ماه امسال به بیش از 57 همت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 32.9 درصد افزایش داشته است.

photo_2024-03-03_14-46-00

در مقابل، استان های بوشهر، خراسان شمالی و خوزستان با رشدی به ترتیب 7.8، 18.3 و 19.4 درصد، کمترین رشد سپرده گذاری را در سال گذشته تجربه کرده‌اند.

در حال حاضر، نرخ سود سپرده های بانکی در ایران بین 20 تا 22 درصد است که در مقایسه با نرخ تورم بالای 40 درصد، به طور قابل ملاحظه ای پایین تر است و کارشناسان معتقدند که دولت باید برای افزایش نرخ سود سپرده‌ها و تشویق مردم به سپرده‌گذاری در بانک‌ها، اقداماتی انجام دهد.