به گزارش اکوایران، رشد نقدینگی در اولین ماه از زمستان امسال در مسیر کاهشی قرار گرفت.

در حالی که کمتر از دو ماه به پایان سال 1402 باقی مانده اما آخرین آمارهای رسمی که از وضعیت متغیرهای کلان پولی کشور از جمله نقدینگی و پایه پولی منتشر شده مربوط به شهریور ماه است.

بانک مرکزی به رسم ماه‌های گذشته تازه‌ترین وضعیت متغیرهای پولی کشور را بازهم نه به صورت گزارش رسمی و همراه با جزییات، بلکه به شیوه سه ماه مهر، آبان و آذر بازهم به صورت کلی‌گویی و البته مبهم‌تر بیان کرده است.

محمد شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی امروز طی اطلاعیه‌ای با اشاره اقدامات جدید بانک مرکزی در استفاده از ابزارهای سیاست پولی، اشاره‌ای به رشد نقدینگی داشته و اعلام کرده که «نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی از 33.1 درصد ابتدای امسال به حدود 26 درصد بر اساس آخرین اطلاعات موجود کاهش یافته است»؛ از آنجایی که معاون بانک مرکزی اشاره دقیقی به زمان مربوط به این رقم نکرده به نظر می‌رسد رشد نقدینگی اعلام شده مربوط به دی ماه امسال باشد؛ زیرا پیش‌تر رشد سالانه نقدینگی در آذر ماه برابر با 27 درصد اعلام شده بود و بنابراین رقم جدید اعلام شده مربوط به دی ماه است.

photo_2024-01-28_12-27-25

بر اساس اعلام بانک مرکزی میزان رشد نقدینگی اقتصاد کشور در پایان دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال 1401 حدود 26 درصد اعلام شده که اگر فرض را بر کف کانال 26 درصد قرار دهیم می‌توان گفت میزان نقدینگی در پایان دی ماه امسال به سطح 7 هزار و 607 همت رسیده است که این میزان رشد در مقایسه با ماه قبل (رشد نقدینگی در آذر امسال نسبت به آذر سال قبل) حدود یک درصد کاهش یافته است.

بر این اساس از دی ماه سال گذشته تا دی ماه امسال حدود 1570 همت بر نقدینگی کشور افزوده شده است

نرخ رشد سالانه نقدینگی که از ابتدای سال جاری تقریبا روند نزولی را طی کرده بود در آخرین ماه پاییز دومین تغییر مسیر خود را به ثبت رساند (اولین افزایش نرخ رشد در شهریور امسال رخ داد) و در آذر ماه افزایشی شد اما در ادامه روند خود بنابر اعلام معاون بانک مرکزی کاهشی شده و در دی ماه امسال رشد نقدینگی وارد کانال 26 درصد شده است.

بر اساس داده‌ها نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی از 33.1 درصد در فروردین 1402 به حدود 26 درصد (مقدار دقیق آن اعلام نشده) در دی ماه رسیده است.

همچنین بر همین اساس حجم نقدینگی طی 10 ماهه نخست امسال (پایان دی امسال نسبت به اسفند سال 1401) با رشد 20 درصدی و به میزان 1269 همت افزایش داشته است. رشد ماهانه این متغیر پولی در دی ماه امسال معادل 1.45 درصد بوده، به طوری که طی یک ماهه دی ماه حداقل حدود 109 همت بر نقدینگی کشور افزوده شده است.

رشد نقدینگی ماهانه در دی ماه نسبت به آذر ماه (2.31) معادل 0.85 واحد کاهش داشته است.

در یک ماهه آذر ماه حدود 170 همت به نقدینگی کشور افزوده شده بود در حالی که این میزان در دی ماه به حدود 109 همت رسیده است.

photo_2024-01-28_12-27-30