به گزارش اکو ایران، سپرده‌های کوتاه‌مدت بیشترین بخش شبه پول کشور را تشکیل می‌دهد که سهم بالایی نیز در رشد نقدینگی را نیز به ثبت رسانده است. اما در میان اجزای شبه پول، رشد 50 درصدی سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز طی یک‌سال اخیر نیز قابل تامل است.

آخرین گزارش رسمی بانک مرکزی از متغیرهای پولی نشان می‌دهد نقدینگی در پایان شهریور ماه امسال با رشد 26.9 درصدی نسبت به پایان شهریور سال گذشته به 7 هزار و 99 همت رسیده که ترکیب اجزای تشکیل دهنده آن یعنی پول و شبه پول هرکدام به ترتیب سهم 25.2 درصدی (هزار و 791 همت) و 74.7 درصدی (5 هزار و 307 همت) را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم شبه پول از نقدینگی تقریبا سه برابر سهم پول از نقدینگی است، نکته‌ای که وجود دارد این است کدام یک از اجزای شبه پول موجبات سهم بالای آن را در نقدینگی فراهم کرده است.

شبه پول در واقع تمام دارایی‌هایی را شامل می‌شود که نقدشوندگی کمتری نسبت به پول دارند اما می‌توان به راحتی آنها را به پول نقد تبدیل کرد.

طبق تعریف، شبه پول شامل مواردی از جمله حساب پس‌انداز، سپرده مدت‌دار، اوراق قرضه دولتی و غیره است که در اقتصاد ایران بخش عظیمی از آن مربوط به سپرده‌های بانکی است.

سپرده‌های کوتاه مدت بازیگر اصلی شبه پول

بر اساس گزارش بانک مرکزی میزان شبه پول تا پایان شهریور ماه امسال به سطح 5 هزار و 307 همت رسیده و بررسی اجزای تشکیل دهنده آن نشان می‌دهد سپرده‌های کوتاه مدت و سپرده‌های یک‌ساله بیشترین سهم از آن را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم سپرده‌های کوتاه مدت از شبه پول تا پایان شهریور ماه امسال معادل 31 درصد و سهم سپرده‌های یک ساله نیز معادل 27 درصد بوده، به بیان دیگر این دو بخش قریب به  60 درصد از شبه پول کشور را در اختیار دارد.

کمترین سهم از شبه پول نیز طی دوره مورد بررسی به سپرده‌های مدت‌دار چهار ساله و پنج ساله تعلق دارد که کمتر از یک درصد است.

photo_2023-12-10_12-12-50

رشد قابل توجه سپرده‌های قرض‌الحسنه

بررسی اجزای شبه پول طی دوره یکساله (شهریور 1401 تا شهریور 1402) حاکی از آن است در میان اجزای شبه پول، سپرده قرض‌الحسنه پس انداز بیشترین میزان رشد را داشته است.

میزان سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز در پایان شهریور ماه سال گذشته معادل 380 همت بود که با رشد 53.4 درصدی، در پایان شهریور ماه امسال به بیش از 583 همت رسیده است.

پس از سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز، در میان اجزای شبه پول بیشترین افزایش طی دوره مورد اشاره با رشد 15.2 درصدی مربوط به سپرده‌های یک‌ساله بوده است. میزان سپرده‌های یک‌ساله در پایان شهریور ماه امسال به هزار و 429 همت رسیده است.

از سوی دیگر تنها بخشی که در میان اجزای شبه پول با افت مواجه شده بخش سپرده‌‌های دو ساله بوده است. میزان سپرده‌های دو ساله با افت 55.6 درصدی از هزار و 54 همت در پایان شهریور سال گذشته به 467 همت در پایان شهریور ماه امسال رسیده است.

photo_2023-12-10_12-12-44