به گزارش اکوایران، بانک‌ها در مرداد امسال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری را به میزان قابل توجهی افزایش دادند.

بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تنها به انتشار یک گزارش از آمار تسهیلات پرداختی مربوط به وام قرض‌الحسنه ازدواج بسنده کرده که این گزارش مربوط به دوره 3ماهه نخست امسال است. این نهاد بدون اقدام نسبت به انتشار آمارهای مربوطه، امروز از زبان مدیر اداره اعتبارات اعلام کرد که تا پایان مرداد ماه امسال به متقاضی وام ازدواج حدود 66 همت تسهیلات پرداخت کرده است.

با استناد به این اطلاعیه می‌توان گفت میزان وام ازدواج در پایان مرداد ماه نسبت به دو ماه قبل (خرداد ماه) بیش از دو برابر و معادل 120 درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی عنوان کرده که در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت از ابتدای سال جاری  تا پایان مرداد ماه سال جاری، شبکه بانکی کشور به 324 هزار و 415 نفر از متقاضیان، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ 65.9 همت پرداخت کرده که این میزان رشد 25.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

photo_2023-08-21_18-07-22

بانک مرکزی همچنین اعلام کرده که در سال جاری تا پایان مرداد 290 هزار و 578 فقره تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به مبلغ 17.8 همت به متقاضیان پرداخت شده که این میزان رشد 56.1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

همچنین میزان تسهیلات فرزندآوری طی یک‌ماهه مرداد ماه بیش از 30 درصد رشد داشته و از 13.5 همت در پایان تیر ماه به میزان 17.8 همت در پایان مرداد ماه رسیده است.

photo_2023-08-21_17-52-08

فرصت یکماهه بانک‌ها برای اجرای دستور رییسی 

به نظر می‌رسد افزایش پرداخت حجم تسهیلات مورد اشاره در راستای فشار دولت بر بانک‌ها باشد. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در نامه‌ای به محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی خواستار برچیده شدن صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری شده و تاکید کرده همه اختلالات ایجاد شده برای پرداخت وام‌های ازدواج مرتفع شود تا این صف در انتظار وام ازدواج در پایان شهریور به صفر برسد.

در حال حاضر بانک مرکزی آماری از آخرین وضعیت متقاضیان در صف انتظار وام ازدواج و وام فرزندآوری در پایان مرداد ماه منتشر نکرده و باید دید طی یکماه فرصت باقی مانده از اولتیماتوم رییس جمهور به بانک‌ها این صف برچیده می‌شود یا خیر.

آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تا پایان خرداد ماه امسال بیش از 391 هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج و همچنین قریب به نیم میلیون نفر در صف وام فرزندآوری قرار دارند.