به گزارش اکوایران، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در نامه‌ای به محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی خواستار برچیده شدن صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری شده و تاکید کرد همه اختلالات ایجاد شده برای پرداخت وام‌های ازدواج مرتفع شود تا این صف در انتظار وام ازدواج در پایان شهریور به صفر برسد.

تسهیلات تکلیفی بر دوش بانکها

وام‌‌های ازدواج و فرزندآوری از جمله تکالیفی است که دولت بر دوش بانک‌ها نهاده است. فرزین در تازه‌ترین اظهارات خود نسبت به وام‌های تکلیفی و فشاری که دولت از این طریق به بانک‌ها وارد می‌کند انتقاد کرده بود و آن را عاملی در جهت تشدید ناترازی بانک‌ها عنوان کرده بود.

آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تا پایان خرداد ماه امسال بیش از 391 هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج و همچنین قریب به نیم میلیون نفر در صف وام فرزندآوری قرار دارند.

این در حالی است که البته مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده است: از ابتدای سال جاری تا 20 تیرماه به 394 هزار متقاضی وام ازدواج و فرزند قریب به 53 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط شبکه بانکی پرداخت شده است.

بر اساس این گزارش، سیستم بانکی کشور در سه ماهه نخست امسال قریب به 30 هزار میلیارد تومان وام ازدواج به 148 هزار متقاضی و همچنین 8.8 هزار میلیارد تومان وام فرزندآوری به 145 هزار متقاضی پرداخت کرده، به بیان دیگر هر متقاضی دریافت وام ازدواج به طور میانگین 200 میلیون تومان و هر متقاضی دریافت وام فرزندآوری به طور میانگین 60 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده است.

تسهیلات بانکی

بنابراین اگر سیستم بانکی بخواهد تا پایان شهریور امسال، صف در انتظار دریافت تسهیلات در این دو بخش را به صفر برساند، با این فرض که هیچ متقاضی به این صف اضافه نشود باید رقمی بیش از 105 هزار میلیارد تومان هزینه کند که حدود 3 برابر توانایی آن در سه ماهه نخست امسال بوده است.

به گفته یک منبع آگاه، طی ماه‌های آتی حدود یک میلیون و 100 هزار متقاضی به مشمولان دریافت این وام‌ها افزوده می‌شود و با این حساب تعداد آنها به حدود یک میلیون و 940 هزار نفر می‌رسد، اگر سیستم بانکی ناچار به پرداخت تسهیلات به تمام متقاضیان شود باید، نیاز مند پرداخت 340 همت پول خواهد بود. این در حالی است که برآورد بانک مرکزی برای صفر شدن این صف در انتظار دریافت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری، معادل 200 هزار میلیارد تومان است.

باید منتظر ماند و دید که آیا 200 همت برآورد بانک مرکزی، کفاف برچیده شدن صف یک میلیون و 840 هزار نفری متقاضیان را می‌دهد، یا اجرایی شدن دستور رییسی به فرزین به چه قیمتی برای بانک‌ها تمام می‌شود.