به گزارش اکوایران، پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان از ابتدای امسال روند افزایشی طی کرده است. اعداد و ارقام در این زمینه نشان می‌دهد که هر شرکت در بهار امسال هر ماه حداقل یک وام 11 میلیارد تومانی دریافت کرده است. البته این آماری است که بطور متوسط به دست آمده و قاعدتا درمورد تمام مجموعه‌های دانش‌بنیان به یک اندازه نبوده است.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در خرداد امسال معادل 17.8 هزار میلیارد تومان وام بانکی در قالب 1789 فقره تسهیلات به 755 شرکت‌ دانش‌بنیان پرداخت شده که نسبت به خرداد سال گذشته 53 درصد رشد داشته است. البته بانک مرکزی در این گزارش رشد تسهیلات را 86.6 درصد عنوان کرده که سوال برانگیز بوده و گزارش‌های پیشین را نقض می‌کند.

در مجموع طی سه ماهه نخست امسال، سیستم بانکی 36 هزار و 630 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 56.6 درصد رشد را نشان می‌دهد. میزان رشدی که بانک مرکزی برای بهار امسال عنوان کرده معادل 90 درصد است که این نیز جای سوال دارد که بانک مرکزی با چه محاسبه‌ای به این میزان رشد دست یافته است.

photo_2023-07-12_18-20-45

بانک مرکزی در آخرین گزارش خود میزان تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان را 37.9 هزار میلیارد تومان عنوان کرده که در قالب چهار هزار و 279 فقره وام به هزار و 152 شرکت پرداخت شده است.

با معیار قرار دادن آنچه بانک مرکزی در آخرین گزارش خود عنوان کرده، می‌توان گفت به طور میانگین هر شرکت دانش‌بنیان در بهار امسال حداقل 3 فقره وام (به بیان دقیق‌تر 3.7 فقره) به ارزش 32.9 میلیارد تومان دریافت کرده است.

به بیان دیگر هرکدام از این شرکت‌ها از ابتدای سال جاری هر ماه حداقل یک فقره وام (به بیان دقیق‌تر 1.2 فقره) به ارزش 9 میلیارد تومان (به بیان دقیق‌تر 11 میلیارد تومان با احتساب 1.2 فقره برای هر شرکت) دریافت کرده است.