به گزارش اکو ایران، روند چک های برگشتی ایران در اولین ماه پاییز مسیری نزولی را ثبت کرده است. به طورکلی بانک مرکزی هر ماهه تصویری را از وضعیت مبادلات چک در تمام کشور و به تفکیک استان ها منتشر می کند. طبق داده هایی که این مرکز در رابطه با اولین ماه پاییز اعلام کرده مشاهده می شود در مجموع 7.6 درصد از چک های مبادله شده برگشت خورده که از ماه قبل در حدود 1 واحد درصد کمتر بوده است.

افت چک های برگشتی در ایران

در کشور در مهر ماه 318 هزار و 488 میلیارد تومان چک مبادله شده که از این میان، 35 هزار و 305 میلیارد تومان آن برگشت خورده است. چیزی در حدود 11.1 درصد کل چک های مبادله شده.

این رقم در ماه شهریور برابر با 10.5 درصد بوده و در این ماه افزایشی 0.6 واحد درصدی داشته است.

از سوی دیگر تعداد کل چک ها در کشور 6 میلیون و 398 هزار و 200 فقره چک بوده که تعداد برگشتی ها 484 هزار و 200 فقره بوده است. نسبت ها نشان می دهد 7.6 درصد چک ها برگشت خورده است. این کمترین نسبت تعداد چک های برگشتی در سال جاری بوده است.

نکته قابل تامل آن جاست که در این مدت ضمن کاهش نسبت تعداد چک های برگشتی سهم مبلغ آن ها در مقایسه با شهریور ماه افزایش پیدا کرده است.

چرایی رفتار ناهمجهت تعداد و مبلغ چک های برگشتی

پاسخ را می توان در ارزش هر چک مبادله شده جستجو کرد. طبق داده های بانک مرکزی، این رقم در شهریور ماه 49 میلیون و 735 هزار تومان بوده که در مهر ماه با رشدی 45 هزار تومانی مواجه شده و به 49 میلیون و 780 هزار تومان رسیده است.

برخی معتقدند رشد ارزش چک های مبادله شده موجب شده تا نسبت تعداد برگشتی‌ها کاهش پیدا کرده اما از حیث مبلغ این سهم در مهر ماه افزایشی شود.

درنهایت مشاهده می شود فاصله بین نسبت مبلغ چک های برگشتی و تعداد آن ها برابر با 3.5 درصد بوده که بیشترین فاصله در سال جاری قلمداد می شود.

چک برگشتی