به گزارش اکو ایران، روند سهم چک های مبادله ای در کشور و من جمله استان تهران روند قابل توجهی را ثبت کرده است. به طور کلی بانک مرکزی در آمارهای خود به صورت ماهانه روند میزان مبادله تعداد و مبلغ چک ها را اعلام کرده و مشخص می کند در هر مقطع چه میزان از آن ها وصول شده یا برگشت خورده اند. در همین رابطه بررسی مبادلات چک ها در استان تهران نشان دهنده دو اتفاق مهم در این منطقه بوده است.

چک

نخست: عبور سهم مبلغ چک های تهران از مرز 50 درصد کشور

در مرداد ماه امسال کلا 7 میلیون و 82 هزار و 300 فقره چک مبادله ای در کشور به ثبت رسیده که ارزشی در سطح 346 هزار و 882 میلیارد تومان داشته است.

در همین رابطه آمارهای ثبت شده در بانک مرکزی نشان می دهد سهم تهران از کل، از حیث تعداد برابر با 2 میلیون و 260 هزار و 400 فقره بوده که ارزشی معادل با 177 هزار و 46 میلیارد تومان داشته است.

به عبارت دیگر تقریبا 32 درصد چک‌های کشور در تهران مبادله شده که 51 درصد از کل مبلغ در کشور را داشته است.

روند این آمارها نشان می دهد از فروردین ماه سال گذشته تاکنون سهم تهران از کل کشور بالاتر آمده و از مرز 50 درصد عبور کرده است. بیشترین سطح آن نیز در تیر ماه رقم خورده که برابر با 51.9 درصد بوده است.

چک

دوم: روند صعودی چک های برگشتی در تهران 1401

از بین کل چک‌های مبادله‌ای تهران در مرداد ماه امسال، سهم مبلغ چک های برگشتی برابر با 9.7 درصد بوده و از جهت تعداد نیز معادل با 8.4 درصد به ثبت رسیده است. در مقابل نیز سهم چک های وصول شده در این شهر برابر با 90.3 درصد از جهت مبلغ و 91.6 درصد از لحاظ تعداد بوده است.

به عبارت دیگر مقایسه تعدادی چک ها در تهران نشان می دهد نسبت به ابتدای سال گذشته نرخ برگشتی چک ها با وجود عدم تغییر در برگشت مبلغ چک، در تعداد صعودی بوده و از 7.7 درصد درابتدای فروردین 1401 به 8.4 درصد در مرداد 1401 رسیده است.

چک