به گزارش اکوایران، امروز توئیت مهمی از رئیس کل بانک مرکزی منتشر شد که تاییدکننده اظهارات رئیس جمهور و امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه، بود. در گزارش‌ها عنوان شده که همه منابع ارزی بلوکه شده ایران درحال حاضر آزاد شده و ایران می‌تواند از این منابع استفاده کند. 

این درحالیست که  در حداقل یکی از بانک‌های آمریکا مبلغ قابل توجهی دارایی مسدود شده دارد.

با توجه به این موضوع، اظهارات اخیر مسئولین در این رابطه یا ناشی از تغییر چارچوب کیفیت دارایی‌های بانک مرکزی است، یا به دلیل این است که ایران دیگر دارایی‌های مسدود خود را جزو منابع بانک مرکزی به حساب نمی‌آورد و آن‌ها را رها کرده است.

ابراهیم رییسی حسین امیرعبداللهیان

ارزیابی کیفیت دارایی‌های بانک مرکزی

در گذشته، دارایی‌های بانک مرکزی بر اساس کیفیت به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شدند. 

گروه اول آن بخشی از دارایی‌ها بودند که با آن‌ها به راحتی می‌شد به تجارت پرداخت. این بخش از منابع، دارایی‌های در دسترس نامیده می‌شدند.

گروه دوم بخش غیرقابل دسترس دارایی‌ها بودند که به دلایلی مانند تحریم‌ها، در استفاده از آن‌ها محدودیت‌هایی ایجاد شده بود. علی‌رغم تحریم بودن این بخش از منابع، امکان استفاده از آن‌ها به وسیله مذاکرات و یا امان‌نامه‌ها وجود داشت. منابعی مانند دلارهایی که از کره و عراق آزاد شد، جزو این گروه از دارایی‌های بانک مرکزی بودند.

بخش سوم از دارایی‌های بانک مرکزی از دارایی‌های مسدود تشکیل شده بود. ویژگی گروه مذکور این بود که به دلیل برخی مسائل قضایی، حتی با برداشته شدن تحریم‌ها نیز قابلیت استفاده از آن‌ها وجود نداشت. 

سیتی بانک یک بانک آمریکایی است که به نقل از یک منبع آگاه حداقل حدود 1.7 میلیارد دلار از منابع ایران در آن مسدود شده است. تا پیش از این، منابع ایران در بانک مذکور جزو دارایی‌های مسدود بانک مرکزی به حساب آمده که حتی با برداشته شدن تحریم‌ها نیز آزاد نمی‌شود.

توئیت مهم فرزین: موضع رئیس جمهور درباره منابع ارزی صحت دارد/ تایید وزیر امور خارجه

این درحالیست که امروز طی یک توئیت از فرزین، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که "موضع رئیس جمهور درباره منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور بر اساس طبقه‌بندی فنی حساب‌های ارزی خارجی بانک مرکزی کاملا صحیح است."

چند روز پیش نیز امیر عبدالهیان، وزیر امور خارجه اظهار کرد هیچ پول بلوکه شده‌ای در خارج از کشور نداریم و می‌توانیم از دارایی‌هایی که در اختیار داریم استفاده کنیم.

پیام مهم اظهارات مسئولین دولتی

علی‌رغم اینکه هنوز 3.7 میلیارد دلار ارز در سیتی بانک مسدود باقی مانده، مسئولین اظهار کرده‌اند همه منابع آزاد شده است. این شرایط تنها در دو حالت امکان پذیر خواهد بود؛ یا ایران پذیرفته است که دیگر دارایی‌های مسدود خود را جزو منابع بانک مرکزی در نظر نگیرد و آن‌ها را رها کرده ، یا چارچوب طبقه‌بندی دارایی‌های بانک مرکزی تغییر کرده است.