معاون رئیس جمهور ادامه داد: در برنامه مشترکی که با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، توافق کردیم، در قالب مصوبه شورای اقتصاد، ۱۹ تدبیر و اقدام را به صورت زمانبندی شده به دستگاه‌ها ابلاغ کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، افزود: علائمی که طی یکماه گذشته در حوزه اقتصادی، ارز و بازار خودرو داده شده، طلیعه همین تدابیر و هماهنگی‌های تیم اقتصادی دولت است.

وی گفت: بانک مرکزی با تقویت مرکز مبادله ارز و طلا، تلاش می‌کند علامت دهی قیمتی بازار ارز را به سمت بازار رسمی هدایت کند. اینکه یک بازار حاشیه‌ای با یک عمق ناچیز، در فضای مجازی و تلگرامی بخواهد نرخ ارز را تعیین کند و به فعالان اقتصادی علامت دهی کند، نشانه نهادسازی نادرستی است که نتیجه یک دهه کم‌رشدی در اقتصاد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: یکی از عوامل اصلی تورم که در یک دوره چهار تا پنج ساله، خود را در بازار پول تخلیه می‌کند، ناترازی بودجه‌ای دولت است که در نهایت به صورت‌های مختلف رد پای آن در رشد نقدینگی و رشد پایه پولی ظاهر می‌شود.

معاون رئیس جمهور همچنین به تمرکز بودجه‌ای دولت بر منابع مطمئن تاکید کرد و گفت: نظام مالیاتی به سرعت در حال بازسازی است و هدفگذاری کردیم تا پایان برنامه هفتم ۸۰ درصد هزینه‌های دولت را با مالیات تامین کنیم. این نسبت در حال حاضر به حدود ۵۰ درصد رسید که دو سال پیش در حدود ۳۵ درصد بود.

او همچنین از اختیارات ویژه به بانک مرکزی در برنامه هفتم خبر داد و گفت: بانک‌ها باید به سمت انضباط بیشتر، جلوگیری از اضافه برداشت‌ها و وصول تهسیلات راکد حرکت کنند.