به گزارش اکوایران، نشست خبری وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت، روز سه‌شنبه (29 آذر) برگزار شد و سید احسان خاندوزی درباره موضوعاتی از جمله نرخ ارز، تورم، حقوق کارکنان دولت، بودجه، مالیات، یارانه، بورس و سهام عدالت صحبت کرد. 

سخنگوی اقتصادی دولت در این نشست خبر داده که هیأت وزیران با میانگین رشد ۲۰ درصد حقوق و دستمزد کارکنان دولت برای سال ۱۴۰۲ موافقت کرده است.

به گفته خاندوزی، برای کارکنانی که حقوق کمتری می‌گیرند بالاتر از ۲۰ درصد و برای کارکنانی که حقوق بیشتری می‌گیرند کمتر از ۲۰ درصد افزایش در نظر گرفته شده است که البته عدد نهایی افزایش حقوق‌ها با تصویب در مجلس مشخص می‌شود.

تکلیف یارانه در دولت سیزدهم چه شد؟

وزیر اقتصاد اظهار کرده که مردم می‌توانند پیش از واریز یارانه، خرید اعتباری کنند و مابه‌التفاوت را دولت پرداخت خواهد کرد و اگر علاقه‌مند نبودند که یارانه را از طریق خرید اعتباری کالاهای اساسی خرج کنند، می‌توانند منتظر دریافت نقدی یارانه بمانند.

مقصر گرانی ارز به روایت خاندوزی

خاندوزی درباره نرخ ارز گفته «موج القای ناامنی در شهریور و مهر در فضای خیابانی وجود داشت و از آبان و آذر به‌جای کوچه و خیابان به فضای اقتصادی منتقل شد. این تلاطمات با بنیان‌های اقتصادی سازگار نیست و ناشی از جریاناتی است که دارند مردم را به این سمت سوق می‌دهند که ارز از کشور خارج و منابع خود را تبدیل به ریال و ارزِ نقد کنند.»

وزیر اقتصاد تاکید کرده که «از بانک مرکزی انتظار دارم که با سیاست‌های خود بتواند بر بی‌ثباتیِ ایجادشده در بازار ارز غلبه کند.»

خاندوزی در برابر پرسش ایسنا درباره اینکه «چرا بانک مرکزی اقدام موثری برای کنترل بازار ارز انجام نداده است؟» پاسخ داده که «ما در ستاد اقتصادی دولت با کنار هم گذاشتن شاخص‌ها به این نتیجه رسیدیم که بخش اعظمی از نیاز تجاری در واردات و صادرات که نیازهای حواله کشور است و دارد از طریق سامانه نیما صورت می‌گیرد، نیازهایی است که همین امروز منابع کافی برای عرضه در نیما و برای پوشش تقاضای واردکنندگان را دارد و بانک مرکزی می‌تواند این مسأله را مدیریت کند.»

تغییر مدیر ارزی بانک مرکزی ثبات را به بازار برمی‌گرداند

سخنگوی اقتصادی دولت به تغییر معاون ارزی بانک مرکزی اشاره کرده و گفته «نوسانات ارزی که در آبان و آذر شاهد بودیم، با بنیان‌های بازار ارز کشور یعنی منابع و مصارف آن و با بنیان‌های اقتصادی کشور ما هیچ سازگار نیست و آقای رئیسی و ستاد اقتصادی دولت هم به جد از بانک مرکزی خواسته‌اند که این بی‌ثباتی‌ها را مهار کند و بانک مرکزی هم ایده مدیریت ارزی خودش را و هم تیم مدیریت ارزی خود را نیازمند تغییر می‌دید که انجام شد و امیدواریم با این تغییرات شاهد موفقیت در برگشت ثبات در بازار ارز باشیم.»

تحقق 80 درصدی منابع عمومی بودجه

به گفته وزیر اقتصاد، در هشت‌ماهه امسال ۸۰.۵ درصد منابع عمومی بودجه امسال محقق شده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و منابع عمومی در سال گذشته ۵۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

کاهش ۸۰ درصدی استفاده از تنخواه بودجه

به گفته خاندوزی، میزان استفاده از تنخواه بودجه کمتر از ۸ هزار میلیارد تومان بوده که کاهش ۸۰ درصدی نسبت به سال قبل دارد.

کاهش مالیات بر تولید 

بر اساس اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت، کاهش ۵ درصد به اضافه ۲ درصد مالیات تولیدکننده در دولت تصویب شد که دو سال پیاپی مالیات بر تولید ۷ درصد کاهش یافت.

جزئیات واگذاری خودروسازان

خاندوزی همچنین درباره واگذاری خودروسازان گفته که بر اساس صورتجلسه ۱۴ آذر قرار شده واگذاری دقیق باشد و مانند گذشته، یک تجربه شکست‌خورده نباشد. بر همین اساس قرار شد ابتدا وزارت صمت سند توسعه صنعتی صنعت خودرو را تدوین کند و سپس اصلاح سیاست قیمت‌گذاری دستوری و البته واگذاری سهام تودلی خودروسازان را انجام دهد. پس از این اقدامات قفل واگذاری این دو شرکت خودروساز بازگشایی می‌شود.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، کنسرسیومی از فعالان صنعت خودرو تشکیل شده که بنا دارند مشترکا سهام تودلی خودروسازان را تملک کنند که هم مساله سهام تودلی حل و فصل شود و بخش خصوصی نیز نقش مدیریتی ایفا کند، زیرا دولت اگرچه سهام زیادی ندارد، اما نقش مدیریتی را ایفا می‌کرد که امیدواریم این سیاست‌ها پیاده‌سازی شود تا این واگذاری به سرنوشت خصوصی‌سازی‌هایی که قبلاً بود دچار نشود.

وزیر اقتصاد در مورد قیمت و واردات خودرو هم گفته که مجموع عواملی بر قیمت خودرو اثرگذار هستند که از نرخ ارز تا قوانین و دلالی را شامل می‌شود.

واریز 11 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه به خزانه دولت

بر اساس اظهارات خاندوزی در مورد برداشت از صندوق توسعه ملی، ۱۱ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به حساب خزانه دولت واریز شده و طبق تخصیص سازمان برنامه و بودجه این پول صرف طرح‌های عمرانی عقب‌افتاده‌ای خواهد شد که در صف تخصیص بودند.

وزیر اقتصاد در مورد تهاتر نفت هم از موافقت رهبری خبر داده و گفته «با اجازه رهبری مقرر شده با استفاده از شیوه تهاتر نفت برای پیشبرد پروژه‌های ریلی و ترانزیتی برنامه‌ریزی کنیم که آئین‌نامه این طرح دیروز در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد.»

خاندوزی درباره احتمال نرخ سود بانکی به خبرگزاری مهر گفته «بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مرجع تعیین وتصویب نرخ کف و سقف دالان بانکی و نرخ سپرده و تسهیلات در بازار بانکی هستند. در این موضوع هم جلساتی در شورای پول و اعتبار برگزار شده که امیدوارم بعد از تصویب نهایی دبیرخانه بانک مرکزی نتایج را اعلام کند.»

برنامه دولت برای حمایت از سهامداران بورس

بر اساس اظهارات خاندوزی، دولت برای اینکه به وعده خود برای حمایت از سهامدار خرد عمل کند، از چهارم آبان اعلام کرده که سهامداران خرد از سازوکار بیمه سهام استفاده کنند که بیش از نیم میلیون نفر استفاده کرده‌اند و استقبال فراتر از انتظار سازمان بورس بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین گفته برای اینکه سال آینده وضعیت بهتر شود، عدد مشخصی در بودجه ۱۴۰۲ توسط هیأت وزیران تصویب شد که برای سال بعد کنار گذاشته شود تا با استفاده از این پشتوانه بودجه، حمایت‌ها انجام شود.

کسی آمارها را دستکاری نمی‌کند

سخنگوی اقتصادی دولت به اختلافات بانک مرکزی و مرکز آمار در نحوه محاسبه تورم هم اشاره کرده و گفته «کسی در آمار دستکاری نمی‌کند. از شهریور سال گذشته تورم مصرف‌کننده از ۶۰ به ۴۰ درصد رسیده و تورم تولیدکننده بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته و هنوز با وجود اینکه توسط کسانی که در دولت گذشته و فعلی تولید آمار می‌کنند، با تعجب می‌بینیم که گفته می‌شود اگر کاری هم نشود تورم کاهشی خواهد شد.»

خاندوزی در ادامه تاکید کرده که از تورم و نقدینگی فعلی، اصلاً رضایت ندارد.

اقدامات بانک مرکزی برای کنترل تورم

همچنین به گفته خاندوزی، بانک مرکزی تدابیری در راستای کمیته رصد تورم و پایش خلق پول شبکه بانکی را انجام می‌دهد و سیاست‌های محرک رشد اقتصادی را با روندی خوبی پیش می‌برد.

زمان واریز سود سهام عدالت

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه اظهار کرده که شورای عالی بورس تصویب کرده بود تا پایان آذر نیمی از سود سهام سال ۱۴۰۰ را واریز کند که معادل کل سود سهام پرداختی در سال گذشته است؛ کاری که صبح امروز اجرا شده و واریز سود در حال انجام است و به تدریج تا فردا و پس‌فردا برای سایر سهامداران واریز می‌شود.

ویژگی‌های لایحه بودجه 1402

به گفته وزیر اقتصاد، در لایحه بودجه ۱۴۰۲ منابع عمومی دولت شفاف‌سازی شده است و به سمت رشد سهم درآمدهای مولدسازی حرکت و تلاش شده اتکا به درآمد نفتی چندان در بودجه مورد توجه نباشد و سایر راه‌ها از جمله منابع مالیاتی دولت مورد توجه قرار گیرد.

خاندوزی گفته «دولت برای بررسی بودجه سال آینده ۱۸ جلسه تخصصی با حضور تمامی اعضای کابینه در سه شیفت برگزار کرد. بخش زیادی از احکام و تبصره‌های بودجه که ماهیت بودجه‌ای نداشت و به نحوی آویزان بودجه بود و در دولت نوشته می‌شد و در مجلس به آن اضافه می‌شد، به عنوان احکام دائمی نشانه‌گذاری شده تا به عنوان حکم دائمی تبدیل شود که موجب سهولت خواهد بود.»

مالیات بر عایدی سرمایه به کجا رسید؟

در ادامه، خاندوزی اظهار کرده که «از مجلس استدعا می‌کنم در تصویب مالیات بر عایدی سرمایه اقدامات لازم را انجام دهد تا جلوی هجوم سفته‌بازانه را بگیریم. هرچه زودتر این قانون را داشته باشیم، وضع بهتر خواهد شد.»

دولت به دنبال اجرای توافق ۲۵ ساله با چین

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، بخشی از توافق ۲۵ ساله ایران و چین مربوط به تأمین انرژی است و بخش دیگر سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی است که همچنان مورد تاکید چین است و این نکته هم توسط معاون نخست‌وزیر چین در نشست اخیر مطرح شد.

خاندوزی گفته مقام مسئول برای پیگیری و اجرای برنامه ۲۵ ساله ایران با چین، معاون اول رئیس‌جمهور است و طبق اطلاعاتی که دارد، برای سفیر جدید ایران در چین نیز وزارت امور خارجه به‌زودی تصمیم خواهد گرفت.

میزان صادرات نفت ایران

وزیر اقتصاد در ادامه گفته «چون مقداری کمّیِ صادرات نفتی در مهر و آبان بیش از یک میلیون بشکه در روز است، وصولی منابع ارزی در دو سه ماه گذشته بهتر بوده است. البته مذاکرات برای استفاده از منابع ارزی بلوکه‌شده هم در جریان است.»

جزئیات تغییرات جدید در دولت

در مورد تغییرات احتمالی در بدنه دولت هم خاندوزی گفته این تغییرات شامل تیم اقتصادی دولت نمی‌شود و در واقع خبری که سخنگوی دولت مبنی بر تغییر ۱۰ نفر در دولت داده بوده، درمورد تیم اقتصادی دولت نیست.

دسترسی به صورت‌های مالی ۶۰۰ شرکت دولتی تا پایان بهمن

به گفته وزیر اقتصاد، تاکنوتن صورت‌های مالی ۴۵۰ شرکت دولتی در دسترس قرار گرفته است و تا پایان بهمن نیز به این عدد افزوده می‌شود و به ۶۰۰ شرکت دولتی خواهد رسید.