ضمن اینکه این صندوق به کشورهای منطقه مناپ هم نزدیک ۱۶ میلیارد دلار وام داده است، اما ایران که از نخستین کشورهای متقاضی وام اضطراری بود هنوز هیچ‌ تسهیلاتی دریافت نکرده، علت چیست؟

 

رمزگشایی از علت رد تقاضای ایران!

جمعه ۱۳ فروردین در حالی که عباس عراقچی بر سر میز مذاکره مجازی با اعضای کمیسیون مشترک برجام بود، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، به گفت و گو با اعضای صندوق بین اللملی پول و کشورهای حوزه مناپ پرداخت.

همتی شکایت های بسیاری داشت، خصوصا اعتراض آقای رئیس کل به نامه ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ آمریکا بود. نامه ای که به مدیر اجرایی گروه آمریکا در صندوق بین اللملی پول دستور داده شده بود با درخواست ایران برای دریافت تسهیلات مخالفت کند. این سیاست سال هاست راه رسیدن پول به ایران را مسدود کرده. اما علت آن چیست؟ براساس بخش ۱۶۲۷ قانون موسسات مالی بین المللی آمریکا، نماینده این کشور موظف است در موسسات مالی بین المللی رای منفی به درخواست وام کشورهایی که وزارت خارجه آمریکا، آنهارا حامی تروریسم معرفی کرده، بدهد، بنابر اعلام سایت وزارت خارجه آمریکا، ایران جزو حامیان تروریسم محسوب می شود. چرا نقش آمریکا در این میان انقدر پررنگ است؟ براساس مکانیزم های صندوق بین المللی پول، میزان رای کشورها براساس سهم مشارکت آنها در صندوق تعیین می شود و با هم برابر نیست،‌ در حال حاضر سهم وزن رای آمریکا در این صندوق ۱۶.۵۱  درصد و سهم ایران فقط ۰.۷۴  درصد است، با این حال عبدالناصرهمتی سال گذشته طی نامه ای به این صندوق خواستار ۵ میلیارد دلار کمک به خاطر شیوع کرونا شده بود، نامه ای که به اتاق بایگانی صندوق بین اللملی پول رفت و هنوز هم پاسخی به آن داده نشده است.

صندوق بین‌المللی پول تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۸۵ کشور وام پرداخت کرده، ضمن اینکه این صندوق به کشورهای منطقه مناپ هم نزدیک ۱۶ میلیارد دلار وام داده است، اما ایران که از نخستین کشورهای متقاضی وام اضطراری بود هنوز هیچ‌ تسهیلاتی دریافت نکرده!

کارشناسان پاسخ گلایه های آقای رئیس کل را در یک کلمه میدهند: FATF

صندوق بین‌المللی پول ۱۹۰ عضو دارد، اما ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی «اف‌ای‌تی‌اف» قرار دارد و از تصویب لوایح مربوط به شفافیت مالی و مبارزه با تامین مالی تروریسیم خودداری کرده، اقدامی که دریافت وام از یک نهاد بین‌المللی را پیچیده‌تر می‌کند و این شاید یکی از علل مهم بی پاسخ ماندن تقاضاهای ایران برای پول است، پول هایی که بنابر اظهارات مقامات بانکی کشور آن را حق ملت ایران می دانند.