اگر شما طی تعطیلات فرصت سر زدن به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را پیدا نکرده‌اید، این گزارش می‌تواند شما را به خوبی در جریان آنچه طی دو هفته گذشته رخ داده، قرار دهد.

 

مرور اتفاقات جنجالی نوروز۱۴۰۰

تعطیلات نوروز معمولا روزهای کم خبری محسوب می شود و مردم و رسانه ها هر دو سعی می کنند یک استراحت کوتاه به خودشان بدهند اما امسال با تعطیلات پر ماجرایی مواجه بودیم و حاشیه ها و اتفاقات جنجالی از همان ساعت های اول سال جدید کارشان را شروع کردند یعنی درست وقتی که توپ سال نو در شد. اصلا خود این توپ در کردن آن هم درست بیخ گوش برج آزادی شروع حاشیه های سال ۱۴۰۰ بود چون نه تنها صدای بلند آن مردم اطراف میدان و ساکنان غرب تهران را شوکه کرد بلکه باعث بروز خسارت هایی هم به برج آزادی شد و اعتراض هایی به دنبال داشت. کمی بعد هم حذف حاجی فیروز به بهانه داشتن سویه های نژادپرستانه، از کارناوال های نوروزی شهرداری تهران قائله جدیدی درست کرد و تا چند روز موضوع بحث کاربران شبکه های اجتماعی شد.

خود چهره های فعال در شبکه های مجازی هم در پرحاشیه بودن نوروز امسال تاثیر زیادی داشتند از ماجرای درگیری علی صبوری یکی از چهره های اینستاگرامی با پرسنل بیمارستان و بازداشت او گرفته تا حمله مستر تیستر یکی دیگر از شاخ های مجازی به ساختمان مجموعه ابرآروان به دلیل از کار افتادن خدمات این شرکت اینترنتی بعد از حمله هکرها، حادثه ای که با جراحت شدید دست جناب تیستر همراه بود اما هر دوی این حادثه ها در برابر ماجرای غم انگیز درگذشت آزاده نامداری و تمام حاشیه هایش به سرعت رنگ باخت. مرگی که در ساعت های اول با شایعات زیادی همراه بود و باعث مرور تمام اتفاقاتی شد که طی سال های گذشته اسم این مجری جوان را سر زبان ها انداخته بود.

هم زمان با تلاش بی وقفه کاربران فضای مجازی برای واکاوی همه جانبه فوت آزاده نامداری، اتفاق دیگری افتاد که توانست تا همین امروز توجه ها را روی خودش نگه دارد، یعنی امضای تفاهم نامه همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین. شایعه و حرف و حدیث در مورد این تفاهم نامه به سرعت بالا گرفت و منتشر نشدن جزئیات آن هم به گمانه زنی ها دامن می زد تا جایی که مسئولان مختلف مجبور شدند اعلام کنند که این سند صرفا یک تفاهم نامه کلان است و پای عدد و رقم و مبادله مالی و سرمایع گذاری الزام آور در میان نیست و منتشر نشدن جزئیات آن هم به دلیل ملاحظاتی است که طرف چینی دارد اما مخالفان این تفاهم نامه با استناد به گزارش های رسانه های غربی مدعی هستند که چین در ازای سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری در کشورمان، امتیازاتی از نفت و بهره برداری از آب ها و جزایر ایران گرفته است اما محمد جواد ظریف با حضور در یکی از اتاق های برنامه کلاب هاوس و در حضور هشت هزار شنونده این گمانه زنی ها را رد کرد.

در کنار همه اینها همانطور که پیش بینی میشد کرونا مهمان ثابت تمام روزهای عید باقی ماند و حالا با پایان گرفتن تعطیلات خبر می رسد که با افزایش تعداد مبتلاها به بیشتر از یازده هزار نفر و سه رقمی شدن تعداد فوتی ها رسیدن پیک چهارم قطعی است.