اقتصاد ایران و قدرت خرید خودرو

شاخص تورم در ایران افسارگسیخته راه خود را طی می‌کند و رشدهای پی در پی ثبت می‌کند. در این روزها قیمت‌ها در بازار خودرو درحال رکوردشکنی است به طوری‌که  قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ ساده از ۱۵۹ میلیون تومان در ۱۵ شهریور ماه، امروز به ۱۹۳ میلیون تومان رسیده‌است. کارشناسان بازار خودرو گرانی در این بازار را نتیجه کمبود عرضه در بازار می‌دانند.

با این حال در این سال‌ها خودروسازان دست به پیش‌فروش خودرو به مشتریان زده‌اند، که این سیاست به‌دلیل تحریم و افزایش نرخ ارز تبدیل به تعهدات معوق شده‌است.

همچنین از یک طرف حقوق پایین و از طرف دیگر رشد قیمت‌ها در تمامی بازارها و به خصوص درخودرو، موجب پایین آمدن قدرت خرید مردم در این روزها شده است.

تورم و افزایش قیمت در بازار ماشین، این کالای مصرفی را به یک وسیله انباشت ارزش و ثروت برای طبقه متوسط تبدیل کرده‌است و برای طبقات پایین هم به دلیل کاهش شدید قدرت خرید مردم، خرید ماشین به رویا تبدیل شده‌است.

در نتیجه صنعت خودرو ایران با سرعت به سمت منقبض شدن می‌رود، چون قیمت تولیدات کنونی با توان پرداخت بیشتر خریداران ماشین متناسب نیست.

در این ویدیو اکوایران، گزارش مردمی از سطح شهر تهران را می‌بینید که مردم راجع‌به قدرت خرید خودرو، نظرات خود را بیان می‌کنند.

این ویدیو اوضاع قیمت‌ها در بازار خودرو را همراه با واقعیت بیان می‌کند، موضوعی که مردم با توجه به میزان قدرت خرید خود نظرات شخصی را بیان می‌کنند.

نظرات مردم راجع‌به قیمت خودرو:

- قیمت‌ها طوری شده، کسی‌که کارمنده و حقوق ثابت میگیره نمی‌تونه ماشین بخره.

- این اواخر قیمت‌ها خیلی وحشتناک بالا رفته یعنی خودرو دسته دوم خودم ۲.۵ برابر شده، افسارگسیخته داره میره بالا و هیچکس پاسخگو نیست.

- شدیدا بالاست و با این وضعیت فکر نمی‌کنم مردم بتونن خودرو بخرن.

- خودرو به کنار، تمامی اقلام مصرفی وحشتناک بالا رفته و قدرت خرید خودرو پایین اومده.

- روند صعودی عجیب غریب گرفته و امسال هم قانونی برای افزایش قیمت خودرو گذاشتن که هر سه ماه بازبینی می‌شه، آیا در حقوق ما کارگرها و کارمند‌ها هم لحاظ میشه.

قدرت خرید خودرو برای مردم چقدر است؟

- فکر کنم همچین اتفاقی نمی‌افته، با این قیمت‌ها و نوسان‌ها.

- اگر حقوقمو هیچی خرج نکنم فکر کنم ۲۵ تا ۳۰ ماه باید صبر کنم تا بتونم بخرم، البته بدون افزایش قیمت خودرو و حفظ قدرت خرید خودرو.

- برای یک پراید، من باید ۱۲ ماه هیچ هزینه‌ای نکنم، هیچی نخورم تا بتونم بخرم.

- اگه چیزی نخوریم و تمام پولمون را پس‌انداز کنیم یعنی با حفظ قدرت خرید، حداقل ۴ سال طول می‌کشه تا یک خودرو مدل پایین ایرانی بگیرم.

- به عمر ما کفاف نمیده، بچه‌هامونم نمی‌تونن تا آخر عمر بخرن.

- حداقل باید ۵۰ سال پس‌انداز کنم.

- کسی که حقوق ثابت می‌گیره با حقوقش فقط می‌تونه زندگیشو بگذرونه.

- برای ما قشر کارگر با این حقوق ۵۰ سال طول میکشه تا خودرو بخریم. خرید خودرو، یک آرزویی برای ما شده.