به گزارش اکوایران، نرخ بیکاری یکی از مهم ترین شاخص­های بازار کار است و نسبت افراد بیکار به کل جمعیت فعال را نشان می­دهد. در پاییز امسال نرخ بیکاری مردان کل کشور کاهش یافته و به 6.2 درصد رسیده است. به بیان دیگر در پاییز امسال از هر 100 مرد در جست و جوی شغل، 6 نفر بیکار بوده و نتوانسته برای خود شغلی پیدا کند.

این نرخ در استان‌­های مختلف با یکدیگر برابر نبوده است. بررسی­ها نشان می­دهد نرخ بیکاری مردان در 16 استان بیشتر از میانگین کل کشور بوده است. استان سیستان و بلوچستان با ثبت نرخ بیکاری 12.3 درصدی، بیشترین مردان بیکار را داشته است. در مازندران نیز از هر 100 مرد فعال،  تقریبا 2 نفر بیکار بوده اند. بدین ترتیب این استان کمترین نرخ بیکاری مردان را به خود اختصاص داده است.

در پاییز امسال بیکاری مردان کمتر شد؟

مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود، نرخ بیکاری کل کشور را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش نرخ بیکاری کل کشور در پاییز امسال به 7.6 درصد رسیده است. این رقم در مقایسه با پاییز سال گذشته کاهش 0.6 واحد درصدی داشته است. شواهد همچنین نشان می­دهد این نرخ در میان مردان کل کشور کمتر از زنان بوده است. در پاییز امسال نرخ بیکاری مردان به 6.2 درصد رسیده است. این رقم نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل 0.8 واحد درصد کاهش یافته است.

 البته باید توجه داشت که نرخ بیکاری مردان در استان­های مختلف با یکدیگر متفاوت است. در ادامه این نرخ برای مردان استان­های مختلف بررسی و به این پرسش پرداخته شده است که بیشترین و کمترین مردان  بیکار در کدام یک از استان­‌های کشور قرار گرفته اند.

021115

غوغای بیکاری در میان مردان سیستانی

از مجموع افرادی که در جامعه به دنبال شغل بوده­اند برخی شاغل شده اند، اما برخی دیگر بیکار مانده­اند. به مجموع افراد بیکار و شاغل، جمعیت فعال گفته می­شود. یکی از مهم­ترین شاخص‌­های مورد توجه سیاست­گذاران، نرخ بیکاری است. بیکار به فردی اطلاق می­گردد که در رده سنی 15 ساله و بیشتر قرار گرفته و جویای کار است، اما موفق به یافتن شغل نشده است. چنانچه نسبت افراد بیکار به افراد فعال محاسبه گردد، نرخ بیکاری حاصل می­شود.

داده‌­های ارائه شده توسط مرکز آمار ایران نشان می­دهد از میان 31 استان کشور، بیشترین نرخ بیکاری را استان سیستان و بلوچستان به خود اختصاص داده است. به بیان دقیق­‌تر نرخ بیکاری مردان در پاییز امسال در استان سیستان و بلوچستان 12.3 درصد بوده است. این بدان معنا است که در این بازه زمانی از هر 100 مرد فعال در استان سیستان و بلوچستان بالغ بر 12 نفر بیکار بوده اند.

پس از سیستانی‌­ها، مردان هرمزگانی با نرخ بیکاری 10.4 درصدی در رده دوم قرار گرفته اند. کرمانشاه نیز با ثبت نرخ بیکاری 9.6 درصدی برای مردان، سومین استان دارای بیشترین نرخ بیکاری مردان در کل کشور بوده است.

به صورت کلی طی پاییز امسال نرخ بیکاری آقایان در 16 استان بالاتر از میانگین نرخ بیکاری آن­ها در کل کشور بوده است. به عبارت دیگر در سومین فصل امسال، در نیمی از استان­‌های کشور حداقل از هر 100 مرد فعال، 7 نفر بیکار مانده اند. اما کمترین مردان بیکار در کدام استان­‌ها سکونت داشته اند؟

بیکاری مردان در مازندران کمتر از 30 استان دیگر

شواهد حاکی از آن است که پایین ترین نرخ بیکاری ثبت شده در جامعه مردان طی پاییز امسال 2.7 درصد بوده و به مردان مازندرانی تعلق گرفته است. در یزد نیز از هر 100 مرد فعال، 3 نفر بیکار بوده اند. یزد، دومین استانی است که کمترین نرخ بیکاری کل کشور را به خود اختصاص داده است. ایلامی­‌ها نیز با ثبت نرخ بیکاری 3.4 درصدی در سومین جایگاه کمترین مردان بیکار در میان کل استان­های کشور طی پاییز امسال قرار گرفته اند.