به گزارش اکوایران کل جمعیت حاضر در سن کار(15 ساله و بیشتر) در پاییز امسال 63 میلیون و 886 هزار نفر برآورد شده که از این تعداد حدود 26 میلیون و 207 هزار نفر تمایل به کار کردن دارند، بر این اساس نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز امسال 41 درصد بوده است. بررسی ها نشان می دهد 2 میلیون و 136 هزار نفر از کسانی که در پاییز امسال جویای شغل بوده اند نتوانسته برای خود شغلی دست و پا کنند، به عبارت دیگر نرخ بیکاری در پاییز 8.2 درصد بوده است. نرخ بیکاری در پاییز سال گذشته 8.9 درصد بوده که این امر نشان از کاهش این شاخص در پاییز امسال دارد.

کل جمعیت بیکار کشور در  پاییز سال گذشته 2 میلیون و 302 هزار نفر بوده است. بررسی ها نشان می دهد 40.4 درصد از کسانی که در پاییز سال گذشته بیکار بوده، در پاییز سال جاری شاغل شده اند، جمعیت این گروه 930 هزار نفر برآورد شده است. همچنین 34 درصد از بیکاران پاییز سال گذشته در فصل مشابه امسال نیز بیکار مانده اند، به عبارت دیگر از هر سه نفری که در پاییز 1400 بیکار بوده همچنان یک نفر در پاییز سال جاری نیز بیکار مانده و نتواسته برای خود شغلی دست و پا کند، جمعیت این گروه نیز 783 هزار نفر تخمین زده شده است.

بر اساس تعریف مرکز آمار چنانچه فرد بیکار طی یک ماه دیگر جویای کار نباشد و به دنبال کار نگردد، از جمعیت فعال اقتصادی خارج می شود. داده های بازار کار نشان می دهد 25.6 درصد از کسانی که در پاییز سال گذشته بیکار بوده اند در پاییز امسال دیگر متقاضی کار نبوده و از جمعیت فعال اقتصادی حارج شده اند. تعداد این کروه نیز 590 هزار نفر بوده است.

این خروچ از بازار کار می تواند به دلایل مختلفی رخ داده باشد، بازنشستگی و عدم تمایل به کار کردن از جمله دلایل آن است. همچنین ممکن است درصدی از این گروه در این بازه زمانی یک ساله بیکار شده و به دلیل ناامیدی از پیدا کردن شغل دیگر به دنبال شغل نمی گردد و از بازار کار خارج شده است. در این مورد می توان اظهار داشت که معمولا افرادی که بیکار بوده و از جمعیت فعال اقتصادی خارج می شوند، از بیدا کردن شغال نا امید شده اند.

photo_2023-02-20_13-16-06