کشورهای منطقه خاورمیانه عمدتا حال خوشی نداشته‌اند. هرچند برخی از آن‌ها جزو زیباترین و برخوردارترین کشورهای جهان به لحاظ منابع طبیعی هستند، اما این زیبایی و برخورداری، نتوانسته بر سومدیریتِ مدیران و رهبران سیاسی در این کشور غلبه کند. ترکیه و لبنان این روزها با شدیدترین بحران‌های اقتصادی روبه‌رو هستند و ظاهرا ریشه هر دو بحران در نهایت یک امر مشترک است.

بنابر گزارش مرکزآمار ترکیه، نرخ تورم سالانه در ترکیه در ماه مارس به بالاترین میزان در بیست سال گذشته یعنی ۶۱.۱۴ درصد رسیده است. 

پس از تهاجم روسیه به اوکراین و به دنبال تحریم این کشور توسط غرب ، انتظارات تورمی را در سطح جهان افزایش یافت و حالا این جهش قیمت ناشی از حمله به اوکراین خسارت خود را بر کشوری وارد کرد که تقریباً تمام نفت و گاز طبیعی خود را وارد می کند.

هزینه مواد غذایی که حدود یک چهارم سبد تورم ترکیه را تشکیل می دهد، با ۷۰.۳۳ درصد افزایش، اثاثیه و لوازم خانگی با ۶۹.۲۶ درصد عمده ترین گروه هایی بودند که افزایش سالانه بالایی داشتند.اما بیشترین افزایش قیمت مربوط به حمل و نقل بوده که  ۹۹.۱۲ درصد گران تر شده است.

همچنین داده‌های جداگانه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد نشان داد که شاخص قیمت تولیدکننده، که نشان‌دهنده هزینه‌های تولیدکنند است، تقریباً ۱۱۵ درصد در سال افزایش یافته است.

سیاستمداران اپوزیسیون ادعا کردند که تورم واقعی حتی بالاتر از اعداد رسمی است. علی باباجان، وزیر سابق اقتصاد که اکنون یک حزب مخالف را رهبری می‌کند، افزایش قیمت‌ها را «خارج از کنترل» توصیف کرد.

لبنان هم در سومین سال بحران مالی ناشی از چندین دهه فساد و سیاست‌های بد قرار دارد که باعث شده ارزش پول بیش از ۹۰ درصد سقوط کند و و بانک‌ها حساب های ارزی اکثر پس‌اندازکنندگان را مسدود کنند.

سعاده الشامی معاون نخست وزیر روز یکشنبه در مصاحبه ای گفت: " ما نمی‌توانیم در حالت انکار زندگی کنیم، زیرا نمی‌توانیم به همه افرادی که در بانک‌ها سپرده دارند، اجازه برداشت بدهیم. امیدوار بودم چنین اتفاقی رخ می‌داد، اما در شرایط طبیعی نیستیم ."

چرا این دو کشور که روزی بهشت توصیف می شدند به این وضعیت دچار شده اند. ویدیو را تماشا کنید!