به گزارش اکوایران، درحالی که جو بایدن این هفته در تور انتخاباتی خود از اقتصاد روبه رشد آمریکا به عنوان قوی ترین اقتصاد جهان یاد کرد، روسای مالی جهان که در واشنگتن گردهم آمده‌اند نظر متفاوتی داشتند: سرعت آن را کم کنید.

براساس گزارشی از بلومبرگ، واکنش منفی ازسوی روسای بانک‌های مرکزی و وزرای دارایی که برای جلسه بهاری صندوق بین المللی پول و بانک جهانی گردهم آمده‌اند نشان می‌دهد که رشد اقتصادی آمریکا چگونه با کاهش ارزش ارزها و برنامه‌های پیچیده برای کاهش هزینه‌های استقراض در سایر نقاط جهان، سایر کشورها را آزرده است.

درست زمانی که مقامات بانکی و وزرای دارایی به ایالات متحده می‌رسیدند، جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه این هشدار را مطرح کرد که کاهش نرخ بهره فدرال رزرو به دلیل بالابودن تورم آمریکا بیشتر به عقب می‌افتد.

این تغییر لحن موجی از فروش اوراق دولتی را در سراسر جهان به راه انداخت، به‌طوری که بازدهی به پایین ترین میزان خود در طول ماه‌های قبل رسید و بر تعدادی از ارزهای جهانی چون ین فشار وارد کرد. مقامات ژاپنی و کره جنوبی تلاش کردند از ارز خود حمایت کنند، اندونزی نیز به شرکت‌های دولتی دستور داد تا خریدهای بزرگ دلار را متوقف کند و مالزی هشدار مداخله‌ای صادر کرد.

پیش بینی‌هایی که به تازگی توسط IMF منتشر شده نشان می‌دهد که ایالات متحده تاچه حد یک استناست. این نهاد چشم انداز خود از رشد آمریکا در سال جاری را به 2.7 درصد افزایش داد، که بیش از دوبرابر رشد هریک از اعضای گروه هفت است.

به گفته کریستالینا جورجیوا، رئیس IMF، گرچه رشد اقتصادی آمریکا از رشد جهانی حمایت می‌کند، ولی به این معناست که اقتصاد این کشور تاحدی دچار برافروختگی اقتصادی (تخصیص ناکافی عرضه به دلیل هزینه های مازاد مردم) شده است، که تاحدی به دلیل موضع مالی واشنگتن است که شکاف بودجه را به سمت 7 درصد از GDP سوق می‌دهد.

یک اقتصاددان ارشد IMF نیز معتقد است که موضع بودجه آمریکا ریسک‌های بلندمدت مالی را برای اقتصاد جهانی ایجاد می‌کند.

وزیر دارایی آلمان، کریستین لیندنر به صراحت از سیاست‌های صنعتی بایدن از جمله "قانون کاهش تورم" انتقاد کرد که به انرژی‌های پاک و بخش خودروهای برقی یارانه می‌دهد.

لیندنر به ملت خود نسبت به اتخاذ چنین سیاست‌هایی هشدار داد و گفت: نمی‌خواهم بی ادب باشم، ولی اگر به توسعه اقتصادی آمریکا نگاه کنیم، نرخ تورم همچنان بالاست و این مساله فدرال رزرو را مجبور به اقدام می‌کند.

تاکید بر "استقلال سیاستی"، موضوع مشترک بسیاری از روسای مالی در واشنگتن بوده است.

درحالی که فرناندو حداد، وزیر دارایی برزیل گفت تاخیر فدرال رزرو باعث قیمت گذاری مجدد در بازارهای جهانی می‌شود. رئیس بانک مرکزی آفریقای جنوبی نیز تاکید کرد که آنها فدرال رزرو را زیر نظر دارند اما از آن پیروی نمی‌کنند. او به تلویزیون بلومبرگ گفت که اقدامات فدرال رزرو پیامدهای بزرگی برای بازارهای مالی جهانی دارد.

براساس گزارش دفتر بودجه کنگره، انتظار می‌رود بدهی عمومی ایالات متحده تا سال 2034 به 48.3 تریلیون دلار یا 116 درصد تولید ناخالص داخلی برسد، درحالی که این رقم در پایان سال 2023 ،97 درصد بود.

این تنها نرخ بهره ایالات متحده نیست که توجه جهانی را به خود جلب می کند.

بایدن در پیتزبورگ متعهد شد که شرکت فولاد ایالات متحده را تحت مالکیت آمریکا نگه دارد و درحالی که به دنبال جذب کارگران اتحادیه پیش از انتخابات نوامبر بود، خواستار افزایش تعرفه بر فولاد و آلومینیوم چین شد.

با اینحال، استفاده مجدد از سیاستهای صنعتی، کنترل‌های صادراتی و سایر اقدامات حمایتی نیز واکنش منفی شرکای تجاری را برانگیخته است.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت، مسابقه یارانه‌ها، رقابت برسر پایین‌ترین قیمت است و ما نباید به آن سمت برویم.

در صورت پیروزی مجدد دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، احتمالاً حمایت تجاری تشدید خواهد شد. به اعتقاد مدیر کل سازمان تجارت جهانی، طرح ترامپ برای افزایش تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی ایالات متحده، جرقه‌ای برای "رایگان برای همه" در سیستم تجارت جهانی خواهد بود، که قوانین موجود را بی‌فایده می‌کند و به همه اقتصادها آسیب می‌زند.