به گزارش اکوایران، دست کم حدود 20 سال است که کاربردهای متنوع و تجاری شده هوش مصنوعی(AI) را در دنیا می‌بینیم که البته در ایران هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیما نامداری - مدیرعامل کارنامه - در رابطه با اینکه با گذشت یکسال بعد از ظهور هوش مصنوعی؛ چه بر سر شغل‌های مختلف آمده است و هوش مصنوعی در کشور ما چه تحولی در مشاغل ایجاد کرده؟ توضیح می‌دهد.

او می‌گوید: اتفاقی که در این حوزه و در سال گذشته رخ داد، داستان هوش مصنوعی مولد (Generative AI) است که شکل جدیدی از هوش مصنوعی است و این امکان را می‌دهد که کاربردهای AI دیگر محدود به خود برنامه نویس‌ها نباشد؛ در گذشته اگر قصد استفاده از هوش مصنوعی داشتیم شرکت‌های فنی و برنامه‌نویس‌ها باید محیطی ایجاد می‌کردند و با استفاده از یک سری قابلیت‌هایی که ابزارهای AI به آن‌ها می‌داد در دل محصولات قابلیت‌هایی خلق می‌کردند که کاربر بدون اینکه متوجه شود از آنها استفاده می‌کرد ولی خود کاربر عادی مستقیم مشتری هوش مصنوعی نبود و اکنون کاربر عادی خود می‌تواند مستقیما از هوش مصنوعی استفاده کند و نیازی ندارد اگر محصولی وجود دارد حتما یک تعداد برنامه نویس قابلیت‌هایی خلق بکنند که کاربران عادی به واسطه آن قابلیت‌ها دسترسی غیر مستقیم به هوش مصنوعی داشته باشند؛ این اتفاق بسیار مهمی است و باعث فراگیری هوش مصنوعی شده است.

هوش مصنوعی مولد استفاده از هوش مصنوعی را تغییر می‌دهد

مدیرعامل کارنامه ادامه می‌دهد: از طرفی دیگر این قابلیت به این دلیل که باعث افزایش فراگیری می‌شود و با توجه به ویژگی‌های هوش مصنوعی سطحی از خود یادگیرندگی دارد باعث سرعت رشد الگوریتم‌های هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف افزایش پیدا کند چرا که آدم‌های مختلف با تنوع داده‌ها و سلیقه‌ها در حال استفاده هستند که این اتفاق بسیار مهمی است و به نظر می‌آید هوش مصنوعی مولد اساسا نحوه استفاده از هوش مصنوعی را تغییر می‌دهد.

وی افزود: ما در گذشته برای اینکه از هوش مصنوعی استفاده کنیم باید زبان برنامه‌نویسی می‌دانستیم ولی الان با زبان طبیعی انسان می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد مثل استفاده از چت جی پی تی(ChatGPT)، شما می‌توانید سوالتان را بنویسید و جواب سوالتان را تحویل بگیرید و این یک تحول است.

او در رابطه با اثر هوش مصنوعی بر مشاغل ادامه می‌دهد: تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل زیاد است و به نظر می‌آید مشاغلی که تاکنون به واسطه پیچیدگی‌ها نیاز به نیروی انسانی داشت، مانند نیاز به برنامه‌نویسی که به نظر می‌آید خود این شغل از هوش مصنوعی مولد بیشتر لطمه می‌خورد اما هنوز زود است برای قضاوت در این رابطه. بسیاری از افراد معتقدند که هوش مصنوعی شغلی را حذف نمی‌کند و نحوه انجام کار را تغییر می‌دهد؛ برنامه نویسی حذف نمی‌شود ولی شکل برنامه نویسی تغییر خواهد کرد و به مهارت‌های جدیدی احتیاج دارد.

وی افزود: اما در ایران واقعیت این است که هنوز فاصله داریم و این موج فعلا به سمت ایران نیامده و دسترسی نداریم ولی شاید تجربه کوچک و گلخانه‌ای در گوشه و کنار وجود داشته باشد و به نظر نمی‌آید فعلا در کوتاه مدت ما در ایران از روند هوش مصنوعی متاثر شویم چه مثبت چه منفی؛ نه از قابلیت هایش استفاده کنیم و نه احتمالا مشاغلی از آن لطمه خواهند خورد.

نامداری در پایان گفت: در برخی از مشاغل و شرکت‌ها برای مثال از گرافیک دیزاینر کمتر استفاده می‌شود و از ابزارهایی همچون (Midjourney) برای تولید تصاویر استفاده می‌کنند و یا برنامه (​​Microsoft Copilot) که برای برنامه نویسی است که برخی از شرکت‌ها از آن به عنوان جایگزین برنامه نویس‌های تازه کار استفاده می‌کنند.