به گزارش اکوایران، امارات متحده عربی که در حال ارتقای روابط خود با ایران است می‌گوید که سفیر این کشور طی روزهای آتی به تهران بازمی‌گردد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، دولت امارات متحده عربی روز یکشنبه اعلام کرد که سیف محمد الذعابی، سفیر این کشور در ایران، پس از نزدیک به هفت سال پس از کاهش سطح روابط این کشور با جمهوری اسلامی، «در روزهای آینده» به تهران بازگشته و ماموریت خود را از سر خواهد گرفت.

وزارت امور خارجه امارات طی بیانیه ای اعلام کرد این اقدام در راستای تلاش های امارات متحده عربی برای تقویت روابط با ایران «برای دستیابی به منافع مشترک دو کشور و به طور گسترده تر برای منطقه» است.

امارات روابط خود با ایران را پس از قطع روابط با تهران در ژانویه 2016 کاهش داد. این اقدام پس از یورش معترضان ایرانی به سفارت عربستان در تهران پس از اعدام  یک روحانی برجسته شیعه توسط ریاض صورت گرفت.

پس از سال‌ها روابط سرد در اثر رقابت‌های ژئوپلیتیکی، امارات متحده عربی در سال 2019 در بحبوحه تنش‌ها پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام و پس از یک سری حملات در آبهای خلیج فارس، تعامل مجدد با تهران را آغاز کرد.

سال گذشته هم عربستان سعودی برای بهبود روابط با ایران، شروع به مذاکره مستقیم با ایران کرد که تاکنون با پنج دور از این مذاکرات انجام شده است. این اقدام در زمانی رخ داده است که کشورهای عربی خلیج فارس از نزدیک به تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای 2015 چشم دوخته‌اند. اگرچه ریاض و ابوظبی نسبت به فعالیت های منطقه ای ایران انتقاد دارند، اما اکنون به نظر می رسد آنها با تمرکز بر اولویت های اقتصادی، می خواهند تنش ها را مهار کنند.

امارات متحده عربی بیش از یک قرن پیش با ایران روابط اقتصادی و تجاری دارد و دبی از دیرباز یکی از پیوندهای اصلی ایران با جهان خارج بوده است. دولت کویت هم اوایل ماه میلادی جاری اولین سفیر خود را در ایران از سال 2016 منصوب کرد