به گزارش اکوایران، دولت‌های غربی پیش نویس قطعنامه انتقاد از ایران را به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، دولت‌های ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و فرانسه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به نهاد دیده‌بان هسته‌ای ارائه کرده‌اند که در آن از ایران به دلیل پاسخ ندادن کامل به پرسش‌های این نهاد در مورد ردیابی اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده، انتقاد می‌شود. اقدامی که احتمالاً با واکنش سخت ایران مواجه می‌شود.

متن ارائه شده که از سوی رویترز مشاهده شده نسبت به پیش‌نویس منتشر شده در هفته گذشته تغییر چندانی نکرده است. این بدان معناست که این موضوع در نشست سه‌ماهه این هفته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد بحث و رأی‌گیری قرار خواهد گرفت.

چندین دیپلمات گفتند که این قطعنامه به‌رغم هشدارهای ایران در مورد انتقام‌جویی و عواقبی که می‌تواند باعث تضعیف بیشتر مذاکرات متوقف‌شده برای نجات توافق هسته‌ای 2015 ایران شود، احتمالاً به راحتی تصویب می‌شود. چین و روسیه با چنین قطعنامه‌ای مخالف هستند.

متن پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده می‌گوید: «هیئت مدیره «نگرانی عمیق خود را ابراز می‌کند که مسائل پادمان مربوط به این سه مکان اعلام‌نشده به دلیل همکاری‌های اساسی ناکافی از سوی ایران، علی‌رغم تعاملات متعدد با آژانس، باقی مانده است».

در متنی که رویترز مشاهده کرده است، هیئت مدیره از ایران می‌خواهد که برای انجام تعهدات قانونی خود فوراً اقدام کند و بدون تأخیر، پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعامل بیشتر برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه پادمان‌های باقی‌مانده را بپذیرد.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق 2015 از ماه مارس تاکنون برگزار نشده است. هدف از این گفت‌وگوها بازگرداندن هر دو کشور به پایبندی کامل به توافق پس از خروج ایالات متحده و اعمال مجدد تحریم ها در سال 2018 است که ایران را واداشت تا بسیاری از محدودیت‌های توافق را در مورد فعالیت های هسته‌ای خود زیر پا بگذارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در پیامی درباره این مذاکرات در توئیتر نوشت: «کسانی که برای قطعنامه ضدایرانی در آژانس فشار می آورند، مسئول تمام عواقب آن خواهند بود». امیرعبداللهیان هفته گذشته گفت هرگونه اقدام سیاسی آمریکا و سه متحد اروپایی اش در آژانس بین المللی انرژی اتمی «بی شک با پاسخ متناسب، مؤثر و فوری ایران مواجه خواهد شد».

استفانی لیختنشتاین، خبرنگار فارن پالیسی که اخبار مناقشه هسته‌ای ایران را از نزدیک دنبال می‌کند در این رابطه در توئیتر نوشته: «من می دانم که فردا (چهارشنبه) عصر یا صبح پنج شنبه در مورد قطعنامه ارائه شده توسط ایالات متحده و تروئیکای اروپایی به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی رأی گیری خواهد شد. این یک پیش نویس ملایم است و هیچ اشاره ای به ارجاع این موضوع به شورای عالی سازمان ملل نشده است».

11