به گزارش اکوایران، در شرایطی که در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌ها مبنی بر حصول توافق بر سر احیای برجام طی مذاکرات وین در روزهای آتی به شکل قابل توجهی شدت گرفته، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد سخت‌ترین، کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعات مورد مذاکره هنوز حل نشده و ایران هنوز اراده‌ای از سوی اروپا و آمریکا و برای تصمیم‌گیری در این زمینه ندیده است.

توافق طی یک یا دو هفته آینده؟

در روزهای اخیر نحوه اظهار نظر مقامات و تحلیل‌گران حکایت از نزدیک بودن توافق در وین دارد. شب گذشته، لارنس نورمن خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال در صفحه توئیتر خود از قول یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا درباره مذاکرات احیای برجام نوشت: «من انتظار دارم خیلی زود این مذاکرات منتج به توافق بشود. در حالت ایده‌آل بله، انتظار دارم در هفته آینده یا دو هفته آینده یا کمی بیشتر به توافق برسیم». میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه هم ادعا کرده از نظر او توافق تا پایان فوریه (10 اسفند) نهایی خواهد شد.

21

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم که پس از حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ راهی وین شده در گفت‌وگو با یورونیوز گفته تهران تا این‌جا ابتکار عمل بالا و انعطاف‌پذیری زیادی بر سر میز مذاکره از خود نشان داده و گفته دستیابی به توافق نهایی در کمتر از چند ساعت امکان‌پذیر است. او تعیین زمان دقیق توافق را وابسته به انعطاف‌پذیری و ابتکار عمل طرف غربی دانسته بود. رئیس تیم چینی حاضر در مذاکرات وین هم گفته سرگرم کاهش اختلافات اختلافات هستیم و تلاش‌های خیلی خوبی در این زمینه جریان دارد.

اسرائیل آماده توافق می‌شود

در این شرایط، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در کنفرانس رهبران سازمان‌های اصلی یهودی آمریکاگفته امکان دستیابی به توافق در وین در آینده وجود دارد و مدعی شده اسرائیل در حال آماده شدن برای روز فردای توافق احتمالی احیای برجام است که به نظر می‌رسد «ضعیف‌تر و کوتاه‌تر» از توافق قبلی در سال ۲۰۱۵ باشد.

22

در این شرایط، میخائیل اولیانوف در توئیتر خود نوشت: « شاهد بازگشت کامل توافق هسته‌ای ایران به شکل اولیه آن خواهیم بود.اصلاحات جزئی در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران روی می‌دهد. توافق هسته‌ای جدید ضعیف‌تر از توافق ۲۰۱۵ نخواهد بود».

المیادین هم به نقل از رسانه‌های اسرائیلی یک‌شنبه شب گزارش داد راهبرد نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در خصوص توافق هسته‌ای شکست خورده است. بر اساس این گزارش تل‌آویو به توافق هسته‌ای ایران رضایت داده است؛ چرا که هیچ گزینه دیگری در اختیار ندارد.

هنوز اراده لازم مشاهده نشده

در این شرایط، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در گفتگوی امروز (دوشنبه) خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص لغو تحریم‌های غیر هسته‌ای در مذاکرات وین گفته: «هیئت جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت از تهران، پیشنهادات خود را در خصوص موضوعات باقی مانده به صورت مکتوب ارائه داد. آنچه که مسلم است در چارچوب گفت‌وگوها همه تحریم‌ها فارغ از برچسب‌های زده شده و ناهمخوان با تعهدات طرف مقابل و مانع انتفاع اقتصادی از برجام باید مرتفع شود؛ این جزء اصول ما بوده و تا امروز هم پیگیری شده است».

23

بنا بر گزارش خبرگزاری ایرانا، خطیب‌زاده در مورد روند مذاکرات در وین اظهار داشته: «گفت‌وگوها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است؛ البته دامنه و تعداد موضوعات کاهش جدی پیدا کرده است. اما تعداد موضوعاتی هم که باقی مانده است، سخت‌ترین، کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی هستند که باید حل شوند». به گفته او: «اگر به نقطه‌ای برسیم که طرف مقابل تصور کند از خطوط قرمز خود و منافع مردم و حقوق مردم عبور می‌کنیم یا به هر دلیلی به توافق نرسیم، هیچ‌گاه با حقوق مردم بزرگ ایران مصالحه نخواهیم کرد. ما هنوز منتظر تصمیماتی هستیم که اروپا و آمریکا باید بگیرند و ما هنوز آن اراده را در آنها ندیدیم»

 هم‌چنین او در مورد نامه 250 نماینده مجلس به رئیس جمهور در مورد اخذ تضمین از آمریکا در مذاکرات وین، گفت: «نمایندگان ملت در مجلس می‎دانند که مذاکره کنندگان ملت در وین با چه دقت و سختی در حال مذاکره هستند تا حداکثر خطوط تعیین شده در شورای عالی امنیت ملی اجرایی و پیاده سازی شود. تا به نقطه توافق برسیم راه قابل توجهی باقی مانده است... تضامین حقوقی، سیاسی و اقتصادی تضامینی هستند که ذیل آنها ابتکارات و طرح‌هایی بوده است. درباره تضامین اقتصادی گفت‌وگوها به صورت ویژه  و به سختی در جریان است.یکی از مهمترین تضامینی که در مذاکرات اعلام کردیم و به صورت جدی پیگیری کردیم تضامینی است که به صورت ذاتی برای جمهوری اسلامی ایران قائل هستیم و آن برگشت پذیری سریع برنامه‌های ایران است .به میزانی که آنها نتوانند تضامین واقعی ارائه کنند، تضمین ذاتی که جمهوری اسلامی ایران پیگری کرده حتماً با کیفیت بهتری باید حفظ و پیگیری شود و این تضمینی است که ملت بزرگ ایران و نمایندگانشان می‌توانند اطمینان داشته باشند».