به گزارش اکوایران، صدراعظم آلمان می‌گوید اکنون فرصتی برای دستیابی به توافق و لغو تحریم‌ها وجود دارد، و در همین حال ایران می‌گوید طرف‌ها «هرگز به این اندازه به توافق نزدیک نشده بودند».

لحظه حقیقت

بر اساس گزارش الجزیره، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز شنبه گفت: «اکنون زمان حقیقت است» تا مشخص شود آیا توافق هسته ای سال 2015 ایران با قدرت های جهانی قابل نجات است یا خیر.

بحران اوکراین

وی سپس مدعی شد که این ایران است که باید انتخاب کند. در همین حال وزیر امور خارجه ایران گفت: این به کشورهای غربی بستگی دارد که انعطاف‌پذیری نشان دهند و اکنون توپ در زمین آنهاست.

وی افزود: ایران آماده مبادله زندانیان با ایالات متحده است.

شولتز به شرکت کنندگان در کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ گفت که مذاکرات هسته ای ایران در 10 ماه گذشته پیشرفت زیادی داشته است و «همه عناصر برای نتیجه گیری مذاکرات روی میز است».

شولتز گفت: «ما اکنون این فرصت را داریم که به توافقی برسیم که لغو تحریم‌ها را ممکن می‌سازد. در عین حال، اگر ما خیلی سریع در این امر موفق نشویم، مذاکرات با تهدید شکست مواجه می‌شود.».

صدراعظم آلمان ادعا کرد ایران اکنون یک انتخاب دارد. "اکنون لحظه حقیقت است."

بحران اوکراین

در یک‌قدمی توافق؛ تضمین همچنان موضوع مورد اختلاف است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، ساعاتی بعد در همان کنفرانس مونیخ گفت: «ما آماده‌ایم در اولین فرصت ممکن به یک توافق خوب دست یابیم - اگر طرف مقابل تصمیم سیاسی لازم را بگیرد».

بر اساس گزارش گاردین، امیرعبداللهیان تاکید کرد: برای دستیابی به توافق «عجله داریم». اما او به صراحت گفت که موضوع تضمین‌های ایالات متحده در مورد آینده توافق همچنان یک نقطه اختلاف است.

او گفت: «ما هرگز تا این حد به توافق نزدیک نشده بودیم. این طرف غربی است که باید ابتکارات خود را ارائه دهد و انعطاف نشان دهد... آنها تاکنون هیچ انعطافی از خود نشان نداده اند.»

آمادگی ایران برای مذاکره مستقیم و مبادله فوری زندانیان

امیرعبداللهیان افزود: «ما معتقدیم مبادله زندانیان یک موضوع بشردوستانه است... بی ارتباط با توافق هسته ای. ما می توانیم فوراً این کار را انجام دهیم».

دیپلمات ارشد ایران گفت: ایران می‌تواند فوراً مبادله زندانیان در مقیاس بزرگ را انجام دهد و در صورت انجام یک ژست حسن نیت بزرگ مانند آزاد کردن 8 میلیارد دلار دارایی‌های ایران که در خارج از کشور مسدود شده است، مایل به مذاکره مستقیم با آمریکا است.

 اعلام آمادگی ایران برای مذاکره مستقیم و مشروط با آمریکا

آمریکا خواستار انعطاف‌پذیری ایران در موضوع تضمین شد

به نوشته پاتریک وینتور، سردبیر دیپلماتیک گاردین، وزیر خارجه آمریکا نیز روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که همچنان لازم است که ایران درباره ارائه تضمین های سیاسی، حقوقی و اقتصادی در مورد رعایت توافق هسته ای از سوی آمریکا انعطاف‌پذیر باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان مبادله زندانیان به عنوان بخشی از توافق، گفت: «این یک موضوع کاملاً بشردوستانه است. یک نوع توافقی که از سال گذشته منعقد شد مبنی بر اینکه همه زندانیان به یکباره مبادله می‌شوند».

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها علاقه مند هستند زندانیان را به مذاکرات وین مرتبط کنند، گفت: «از دیدگاه ایران هیچ رابطه ای بین موضوع زندانیان و مذاکرات وین وجود ندارد. به دور از آن، می‌توانیم فوراً این کار را انجام دهیم».

:نفرانس امنیتی مونیخ

به نوشته گاردین، در شرایطی که معمولاً هر دو طرف در مورد مراحل نهایی مذاکرات صمیمی‌تر می‌مانند، اظهارات وزیر خارجه آمریکا مانع رفع برخی از موانع باقی‌مانده می‌شود. همچنین تأیید می‌کند که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تضمین‌هایی را در مورد آزادی زندانیان سیاسی دوتابعیتی در این معامله لحاظ کنند.

مهمترین تضمین، اقتصادی است

وی گفت: مهمترین تضمین در مورد وضعیت آینده هرگونه توافقنامه منع اشاعه، اقتصادی است و ایران پیشنهاد کرده است که هیچ تحریمی نتواند به طور قانونی برای هر معامله‌ای که بین یک شرکت ایرانی و یک شرکت خارجی منعقد شود، اعمال گردد تا از این طریق در صورت خروج مجدد آمریکا از توافق، و اعمال مجدد تحریم‌هایی بر آنها، در برابر تهدید محافظت شوند».

وی با اشاره به اینکه مالی از طریق واسطه ها به ایران گفته است که نمی تواند تضمین کند که دولت بعدی به تعهدی که بایدن داده است وفادار بماند، گفت: مهمترین تضمین اقتصادی است.

:نفرانس امنیتی مونیخ

تضمین سیاسی و بیانیه پارلمان‌ها

او فاش کرد که راب مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مورد ایران در مذاکرات به صورت non-paper، اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در اجلاس سران گروه ۷ در کورنوال در ژوئن مبنی بر اینکه دولتش به توافق پایبند خواهد بود، از نظر سیاسی کافی است.

اما دیپلمات ارشد ایران گفت: این پیشنهاد به دلیل دیوار بلند بی‌اعتمادی بین کشورها که ناشی از خراب کردن توافق قبلی با خروج آمریکا از برجام است، کافی نیست.

او پیشنهاد کرد که پارلمان کشورهای امضاکننده توافق از جمله کنگره آمریکا، "می‌توانند نوعی بیانیه سیاسی در حمایت از نتیجه مذاکرات را تایید کنند" و پیشنهاد کرد که این می تواند "در هر سطح معقول یا قابل قبول" باشد.

وی گفت که موضع ایالات متحده مبنی بر اینکه نمی تواند تضمین کند که دولت بعدی به توافق پایبند باشد، در تضاد با قوانین بین المللی است که دولت ها را ملزم می کند به توافقات بین المللی که توسط دولت قبلی خود منعقد شده است پایبند باشند.

 اعلام آمادگی ایران برای مذاکره مستقیم و مشروط با آمریکا

حسین نیت در عمل، شرط مذاکره مستقیم با آمریکا

وی همچنین تأیید کرد که ایالات متحده بارها از طریق واسطه ها به دنبال متقاعد کردن ایران برای انجام مذاکرات مستقیم با آمریکا بوده است.

امیرعبداللهیان گفت که در صورتی که ایالات متحده یک ژست حسن نیت بزرگ برای لغو تحریم‌ها یا آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران از جمله ۱۰ میلیارد دلار مسدود شده در بانک های خارجی ارائه کند، ایران مایل به مذاکره مستقیم است.

وی افزود: «گفتن اینکه ما در کلمات حسن نیت داریم برای گفتگوهای مستقیم کافی نیست. در میدان عمل باید نشان دهند».

 اعلام آمادگی ایران برای مذاکره مستقیم و مشروط با آمریکا

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که "پیشرفت قابل توجهی در هفته گذشته حاصل شده است".

سخنگوی وزارت امور خارجه مدعی شد: «اگر ایران جدیت نشان دهد، ما می‌توانیم و باید ظرف چند روز به تفاهمی در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام برسیم. اما هر چیزی فراتر از آن، احتمال بازگشت به توافق را در معرض خطر جدی قرار می دهد».

ند پرایس