به گزارش اکوایران، مقامات دولت بایدن به سناتورها گفته‌اند که ایران «هفته‌ها» تا آستانه هسته‌ای فاصله دارد. مقامات ارشد دولت بایدن روز چهارشنبه به سناتورها هشدار دادند که زمان ادعایی گریز هسته‌ای ایران حداکثر به دو ماه رسیده و این نگرانی قانون‌گذاران در مورد احتمال بسته شدن سریع راه‌حل دیپلماتیک را تقویت کرده است.

بر اساس گزارش پلتیکو، اعضای کمیته روابط خارجی سنا روز چهارشنبه با راب مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران و معمار توافق هسته ای 2015 و برت مک گورک، مقام ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی صحبت کردند. آنها می‌گویند «فشار حداکثری» در دوران ترامپ فقط برنامه هسته‌ای ایران و سیاست‌های منطقه‌ای‌اش را تشدید کرده است.

راب مالی

متحدان بایدن در این تلاش، مانند سناتور کریس مورفی، دیدگاه دولت را تکرار کردند که تنها راه، احیای مجدد توافق 2015 است. هنگامی که از مورفی در مورد وضعیت مذاکرات وین پرسیده شد، مورفی گفت که توافق "در چشم انداز" است، اما "شکاف های قابل توجهی بین دو طرف" همچنان باقی است. وی افزود: ما تا شش ماه دیگر پشت میز نخواهیم نشست.

سناتورهای جمهوری‌خواه پس از شنیدن سخنان مالی و مک گورک، ارزیابی‌های چندان خوبی ارائه نکردند. قانونگذاران در مورد بهترین راه برای رسیدن به این هدف اختلاف نظر دارند. در حالی که اکثر دموکرات‌ها خواستار احیای سریع توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ هستند و استدلال می‌کند که این تنها گزینه قابل اجرا است، جمهوری‌خواهان برای بازگشت به دکترین «فشار حداکثری» ترامپ که شامل اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران است، استدلال می‌کنند.

در این میان، برخی از دموکرات‌های ارشد آشکارا سود ماندن بر سر میز مذاکره در وین را زیر سوال می‌برند. باب منندز، رئیس روابط خارجی سنا پس از جلسه توجیهی گفت «فکر نمی‌کنم اعضا دقیقا بدانند ورود مجدد [به معامله] به چه معناست. معامله چیست؟ دقیقا همان قبلی است؟ فرق دارد؟ اگر چنین است، چگونه؟ ما چه می دهیم و چه می‌گیریم؟». وی گفت: آنها باید وقتی دیدند که معامله خوبی وجود ندارد، از میز مذاکره دور می‌شدند».

BOB MENENDEZ

مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه فلوریدا در کمیته اطلاعات، در مصاحبه ای کوتاه مدعی شد: من فکر می کنم تنها معامله ای که ممکن است یک معامله بد است. و این همان چیزی است که من از آن می ترسم، اینکه دولت آنقدر خواهان یک توافق است که آنها وارد یک معامله واقعا خطرناک می شوند».

سناتور بن کاردین که او نیز با توافق 2015 مخالف بود، گفت «توافق بد، بدتر از عدم توافق است». وی افزود: «آنها گزینه های خوبی ندارند».

جمهوریخواهان متعهد شدند که مانع توافق بایدن با ایران شوند

همچنین المانیتور گزارش داده است که اگرچه مخالفان توافق هسته ای در کنگره عمدتاً در جلوگیری از پیوستن مجدد دولت آمریکا به برجام ناتوان هستند، اما جمهوری‌خواهان سنا خواستار بررسی توافق هستند و هشدار می‌دهند که «دامنه‌ای از گزینه‌ها و اهرم‌های موجود» برای جلوگیری از اجرای آن در صورتی که بایدن نقش نظارتی آنها را رد کند، در اختیار دارند.

 33 سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای به رئیس‌جمهور به رهبری سناتور تد کروز در روز دوشنبه به قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 (INARA) استناد می‌کنند که مستلزم بررسی کنگره در مورد «هر گونه توافق مرتبط با برنامه هسته‌ای با ایران است». "

کنگره پس از آن می تواند قطعنامه مشترکی را برای عدم تایید تصویب کند، اما برای مقابله با وتوی ریاست جمهوری به اکثریت دو سوم نیاز دارد. جمهوری خواهان که در سال 2015 فرماندهی هر دو مجلس را بر عهده داشتند، این کار را امتحان کردند اما آرای لازم سنا برای غلبه بر یک رای گیری رویه ای از سوی دموکرات ها را نداشتند.

به نوشته المانیتور، بار دیگر، این معامله مطمئناً از کنگره عبور خواهد کرد. حتی با وجود مخالفت برخی از دموکرات‌ها با توافق هسته‌ای، مخالفان اکثریت دو سوم را به دست نمی‌آورند. اما همان طور که نامه به رهبری کروز نشان می دهد، جمهوری خواهان برای نبردی آماده هستند که «بر عدم اجماع سیاسی برای توافق بایدن تأکید کند و نگرانی‌های ایران مبنی بر خروج دوباره ایالات متحده از توافق را افزایش دهد.».

با این حال در مورد اینکه آیا بازگشت به برجام بدون تغییرات حتی باعث بازنگری اجباری INARA می شود، تردید وجود دارد.

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که دولت متعهد است که الزامات اینارا را برآورده کند. اما او از گفتن اینکه آیا دولت توافقی بالقوه برای تصویب قانونگذاران ارائه خواهد کرد یا خیر، خودداری کرد.

باربارا اسلاوین، مدیر ابتکار آینده ایران در شورای آتلانتیک، گفت: «اگر تمام چیزی که ما در مورد آن صحبت می کنیم بازگشت به توافق اولیه است که قبلاً از طریق کنگره بررسی شده است. من فکر نمی‌کنم که کنگره از آن استقبال کند.»

اسلاوین گفت: «تهدید واقعی در سال 2024 رخ می دهد که یک دموکرات انتخاب نشود، و شما فردی را وارد کنید که فکر می کند خروج دوباره از توافق ایده درخشانی است».

باربارا اسلاوین

موضوع نظارت کنگره مطمئناً در جلسه توجیهی راب مالی فرستاده ویژه ایالات متحده در روز چهارشنبه با اعضای کمیته روابط خارجی سنا، از جمله رئیس باب منندز، یک دموکرات و بدبین برجام مطرح شده است. جلسه توجیهی راب مالی در حالی برگزار شد که مذاکره کنندگان برای آنچه که به نظر می رسد مرحله نهایی مذاکرات هسته ای است، به وین بازگشته اند.