به گزارش اکوایران، عربستان سعودی حمایت علنی خود از تلاش های دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای ایران را ابراز کرد.

بر اساس گزارش رویترز، خبرگزاری دولتی SPA گزارش داد که دولت عربستان سعودی روز سه شنبه حمایت خود از آنچه "تلاش های ایالات متحده برای ممانعت از پیشرفت هسته‌ای تهران" خواند را اعلام کرد.

SPA با استناد به بیانیه ای که پس از جلسه کابینه منتشر شد و بدون اشاره به سال‌ها حملات ائتلاف سعودی به خاک یمن که منجر به برگترین بحران انسانی جهان شده است، نوشت: دولت همچنین از ایالات متحده برای حمایت از پادشاهی سعودی در آنچه ریاض «دفاع از خاک خود در برابر حملات [واکنشی] حوثی‌های متحد ایران» توصیف می‌کند، تشکر کرد.

«بغداد یا ابراهیم»؛ دوراهی مهم خاورمیانه

رویترز: توافق تا اوایل مارس اواسط اسفند ممکن است

رویترز در گزارش دیگری نوشته است درحالی‌که علیرغم اختلاف‌های باقیمانده، پیش‌نویس توافقنامه ۲۰ صفحه‌ای به همراه ضمائم آن عمدتاً تدوین شده است، یک دیپلمات غربی گفت: «اگر همه چیز خوب پیش برود، دستیابی به توافق در اوایل ماه مارس ممکن است».

یک مقام ارشد ایرانی نیز به رویترز گفت: «حدود 30 درصد از مسائل دشوار هنوز حل نشده است، اما رسیدن به توافق تا اوایل ماه مارس ممکن است». ایران گفته است تا زمانی که واشنگتن خارج از برجام باقی بماند، ایران همچنان از مذاکره مستقیم با آمریکا خودداری می کند.

یکی دیگر از مقامات ایرانی گفت که تهران همچنین اصرار دارد که سانتریفیوژهای پیشرفته خود را به جای برچیدن و ارسال آنها به خارج از کشور -که درخواست طرف‌های غربی است- بتواند آن‌ها را در داخل ایران [تحت نظارت آژانس] مهر و موم و ذخیره کند. وی گفت که ایران همچنین خواستار حذف حدود 300 تحریم اضافی علیه نهادها و افراد ایرانی است که به موضوع هسته‌ای مرتبط نیستند.

مذاکرات احیای برجام

تنش اصلی بر سر دامنه تحریم‌ها و تضمین

محمد مرندی، تحلیلگر ایرانی که به نظر نزدیک به دولت ایران است گفت که تنش‌ها بر سر دامنه تحریم‌هایی است که به عنوان بخشی از توافق برداشته می‌شوند. زیرا با وجود اصرار ایران برای لغو همه تحریم‌ها، ایالات متحده می‌گوید برخی تحریم‌ها به توافق هسته‌ای مرتبط نیستند.

به نوشته رویترز، پس از هشت دور گفتگو، مهمترین نقطه اختلاف شامل درخواست ایران برای تضمین عدم تحریم دوباره یا سایر اقدامات تنبیهی در آینده، و نیز چگونگی و زمان بازگرداندن محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی بر فعالیت هسته‌ای ایران است. دولت جو بایدن، گفته است که اگر ایران پایبندی خود به این پیمان را از سر بگیرد، محدودیت‌های مغایر با توافق هسته‌ای را برمی‌دارد، و این به معنی باقی ماندن تحریم‌های اعمال‌شده به دلایل [ادعایی] حقوق بشری یا فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است.

همچنین مقامات آمریکایی مدعی‌اند که دولت بایدن نمی‌تواند تضمین کند که دولت‌های آینده آمریکا هرگز از توافق تخطی نمی‌کنند، زیرا این توافق به عنوان یک تفاهم سیاسی غیرالزام‌آور، و نه یک معاهده الزام‌آور حقوقی طبقه‌بندی شده است.

جو بایدن در حال حاضر با مقاومت سیاسی فزاینده ای از سوی سناتورهای جمهوری خواه ایالات متحده مواجه شده است که اصرار دارند رئیسجمهور نمی‌تواند از به رأی گذاشتن هرگونه توافق جدید در کنگره امتناع کند. دموکرات‌ها گفته‌اند که اگر این توافق برای تصویب به مجلس سنا آورده شود، فکر نمی‌کنند 60 رأی لازم برای رد آن جمع شود.

سخنگوی دولت ایالات متحده دوشنبه گفت: "ما از نظر پیشرفتی که ممکن است در وین شاهد آن باشیم کمی محتاط تر خواهیم بود، دقیقاً به این دلیل که در مراحل پایانی مذاکره پیچیده‌ای با طرف‌های کلیدی هستیم. .... واقعیت این است که این آخرین دوره تعیین کننده است که طی آن ما در موقعیتی خواهیم بود که تعیین کنیم آیا بازگشت متقابل به پایبندی به برجام همچنان یک احتمال است یا خیر."

ند پرایس

 
 در همین رابطه:

 

از سوی دیگر سیلویا وستال، تحلیلگر بلومبرگ نیز با نگاه اجمالی به سخنان جوزپ بورل دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا نوشته است درحالی که توافق هسته ای در دیدرس است، اتحادیه اروپا خواستار سازش بیشتر شده است. دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت که توافق هسته ای احیا شده بین ایران و قدرت های جهانی "در دید است" و از مذاکره کنندگان خواست تا سازش کنند. اظهارات جوزپ بورل پس از تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران درباره مذاکرات وین بیان شد. ایران اوایل دوشنبه اعلام کرده بود که به دنبال خواسته‌های کلیدی است که به عنوان موانع در مذاکرات ظاهر شده‌اند، و در عین حال اعلام کرد که برای یک توافق خوب در راستای احیای برجام "تعجیل دارد"؛ توافقی که احتمالاً بخش عمده تحریم‌ها را در ازای محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران لغو خواهد کرد. درحالیکه هیئت‌ها فرستادگان از مذاکرات جاری به عنوان مرحله نهایی مذاکرات یاد می‌کنند، اظهارات بورل منعکس کننده سیگنال‌های هفته گذشته ایالات متحده بود که مدعی شده است پس از ماه ها مذاکره، پنجره فرصت برای رسیدن به توافق به "چند هفته" کاهش یافته و زمان رو به اتمام است.  تحلیلگر بلومبرگ سپس نسبت میان مذاکرات هسته‌ای و تحولات بازارهای انرژی را بررسی کرده و نوشته است: نفت از بالاترین رقم از سال 2014 به بعد عقب‌نشینی کرد زیرا معامله‌گران با کاهش آشکار تنش‌های مربوط به بحران اوکراین و چشم‌انداز افزایش عرضه در بازار مواجه‌اند. در حالی که خطرات ژئوپلیتیکی در اروپا در این هفته غالب خواهد بود، پیشرفت در مذاکرات ایران نیز از نزدیک توسط بازار رصد می‌شود. یک معامله مجدد می تواند به طور بالقوه قیمت‌ نفت را که روز دوشنبه به بالای 95 دلار در هر بشکه رسید، کاهش دهد.