به گزارش اکوایران، در شرایطی که شب گذشته جوبایدن طی تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین او را تهدید به واکنشی قاطع و فوری در صورت حمله به اوکراین کرد، وزیر دفاع بریتانیا  تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از حمله روسیه را با مماشات آلمان نازی مقایسه کرد.

بنا بر گزارش روزنامه ایندپندنت، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا در گفتگو با ساندی تایمز حمله روسیه به اوکراین را  «بسیار محتمل» دانسته و اظهار کرده حجم حضور نظامی این کشور در مرز به حدی است که مسکو می تواند «در هر زمان حمله را آغاز کند». به گفته والاس: «نکته نگران‌کننده این است که، علی‌رغم افزایش گسترده دیپلماسی، این افزایش نظامی ادامه داشته و آنها اندکی مکث در این تحرکات نداشته‌اند». او هشدار داده در صورت حمله روسیه به اوکراین، ممکن است میلیون ها پناهنده راهی اروپا شوند.

12

بن والاس، در این گفتگو اظهار کرده: "بوی مونیخ در هوا متساعد است" -اشاره ای آشکار به توافقنامه 1938 که به آلمان اجازه داد سرزمین سودت را ضمیمه کند به این امید که از شروع جنگ جلوگیری کند. درست یک سال بعد، جنگ جهانی دوم با حمله هیتلر به لهستان آغاز شد و تلاش‌های نویل چمبرلین، نخست‌وزیر بریتانیا برای حفظ صلح، با شکست مواجه شد.

والاس به نام هیچ کشوری اشاره نکرده، اما اظهارات او در حالی مطرح شد که مقامات ریاست جمهوری فرانسه گفتند که ولادیمیر پوتین در تماس تلفنی روز شنبه با امانوئل مکرون هیچ نشانه‌ای از برنامه ریزی برای حمله به اوکراین ارائه نکرده است. این مقام فرانسوی به خبرنگاران گفته: «ما هیچ نشانه‌ای در صحبت‌های رئیس‌جمهور پوتین نمی‌بینیم که او قصد حمله داشته باشد». ماکرون در طول هفته گذشته نیز از مسکو بازدید کرد، و در مورد راه های پیشبرد در اجرای توافقات مینسک برای دستیابی به صلح در شرق اوکراین با پوتین گفتگو کرد.

13

قرار است اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز دوشنبه از کیف و به دنبال آن روز سه شنبه از مسکو بازدید کند و کاخ الیزه گفته مواضع فرانسه و آلمان در این زمینه «کاملاً همسو هستند».

وزیر دفاع بریتانیا مقایسه تخلیه کیف را با تخلیه کابل در ماه اوت پس از سقوط دولت در افغانستان رد کرده است. والاس گفته: «روسیه دارای نیروهای مسلح قدرتمندی است که از دفاع هوایی و قابلیت [ضد هوایی] برخوردار است. اما طالبان اگر چه چیزهای زیادی داشتند، اما آنها را نداشتند.»