به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی هشدار داده اند ممکن است تا پیش از پایان بازی های المپیک زمستانی روسیه خاک اوکراین را مورد حمله نظامی قرار دهد.

امکان حمله تا پیش از پایان المپیک

بنا بر گزارش بلومبرگ، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته که ایالات متحده معتقد است روسیه می‌تواند تا اوایل هفته آینده، تا پیش از پایان بازی‌های المپیک زمستانی در پکن، اقدام به حمله نظامی در خاک اوکراین کند و یا برای ایجاد درگیری در داخل این کشور تلاش کند. المپیک زمستانی پکن روز ۲۰ فوریه (اول اسفند) به پایان می‌رسد.

1200x-1

سالیوان در گفتگویی با خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «علی‌رغم بسیاری از گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه ممکن است حمله به پس از پایان بازی‌های زمستانی موکول شود، اما این امکان کاملا وجود دارد که درگیری در طول بازی‌های المپیک آغاز شود».  سالیوان با اشاره به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، افزود هنوز مطمئن نیستیم که او تصمیم نهایی را در این زمینه گرفته است یا نه.

به گفته مقامات آمریکایی و روسیه، با افزایش تنش ها، رئیس جمهور جو بایدن و پوتین روز شنبه به صورت تلفنی با یگدیگر گفتگو خواهند کرد. این اولین گفتگوی مستقیم بین دو رهبر از 30 دسامبر خواهد بود.

امکان تصرف بخش وسیعی از خاک اوکراین

مشاور امنیت ملی دولت ایالات متحده گفته که حمله روسیه احتمالاً با بمباران هوایی و حملات موشکی آغاز خواهد شد که منجر به تلفات گسترده غیرنظامیان می‌شود و توصیه کرد شهروندان آمریکایی در اوکراین در اسرع وقت آنجا را ترک کنند. او گفت در صورت وقوع درگیری ارتش ایالات متحده برای خروج آمریکایی ها به اوکراین نمی رود.

2

سالیوان افزود: «من نمی توانم به وضوح پیش بینی کنم که شکل دقیق یا دامنه عملیات نظامی چگونه خواهد بود. همانطور که قبلاً گفتم، می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. می‌تواند محدودتر باشد، می‌تواند گسترده‌تر باشد، اما احتمالات بسیار واقعی وجود دارد که شامل تصرف مقدار قابل توجهی از خاک اوکراین و تصرف شهرهای بزرگ از جمله پایتخت شود.»

با ادامه تشدید تنش ها، بازارهای سهام سقوط کرده اند و نفت به بالاترین میزان از سال 2014 رسید و هر بشکه نفت به قیمت 95 دلار میادله می شود، زیزا بحران اوکراین باعث اوج گرفتن تنش‌ها شده و نگرانی‌ها پیرامون عرضه را افزایش داده است.

شاید سه شنبه!

روسیه بارها اتهامات خود برای حمله به اوکراین را رد کرده و ناتو را به واسطه بررسی عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی، به تهدید امنیت خود متهم کرده است. روز پنجشنبه، ده ها هزار نیروی روسی تمرینات خود را با ارتش بلاروس در فاصله چند کیلومتری از مرز اوکراین آغاز کردند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به اتهامات مقامات آمریکایی گفته: «هیستری کاخ سفید آشکارتر از همیشه است. «آنگلوساکسون‌ها به جنگ نیاز دارند. به هر قیمت. تحریک، اطلاعات نادرست و تهدید، روش مورد علاقه برای حل مشکلات خود است.»

1200x-1 (1)

مقامات آگاه به بلومبرگ گفته اند اقدامات روسیه می تواند شامل ایجاد یک اقدام تحریک آمیز در منطقه دونباس - جایی که ارتش اوکراین سال ها علیه جدایی طلبان مورد حمایت مسکو می جنگد- و یا  حمله به پایتخت این کشور، کیف باشد. آنها گفتند هر اقدامی می تواند از روز سه شنبه آغاز شود و تاکید کردند که قصد نهایی پوتین مشخص نیست.

هر یک از این اقدامات نشان دهنده تشدید شدید تنش پس از ماه‌ها تنش بر سر تقویت نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین است. ایالات متحده و سایر کشورها تخمین می زنند که روسیه اکنون 130000 سرباز در این منطقه دارد. هر اقدامی در داخل اوکراین خطر ایجاد بزرگترین درگیری در قلمرو اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را به همراه دارد.

استقرار آمریکایی ها در اروپا

به گفته یک مقام آمریکایی، ایالات متحده روز جمعه به 3000 نیروی مستقر کارولینای شمالی دستور داد تا در لهستان مستقر شوند و تعداد کل نیروهای آمریکایی در آنجا به 5000 برسد. سالیوان گفت که نیروهای آمریکایی مستقر در کشورهای ناتو فقط برای اهداف دفاعی در آنجا هستند. یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت که بیش از 80000 سرباز آمریکایی در حال حاضر در اروپا هستند.

0

سالیوان هشدار داد که روسیه در صورت اقدام نظامی با اتحاد ناتوی «آماده ی پاسخ قاطع» روبرو خواهد شد و مسکو باید از بابت هزینه‌های بلند‌مدتی بپردازد. او گفته: «اگر روسیه به این روند ادامه دهد قدرت و نفوذش درازمدت کاهش می یابد و تهاجم نظامی آن را تقویت نخواهد کرد».

بزرگترین معمای داستان

بزرگترین معمای این ماجرا نیات خود پوتین است. افراد مطلع گفتند که ایالات متحده نمی داند که آیا پوتین تصمیم به اجرای چنین طرح هایی گرفته است یا خیر. سالیوان گفته: «ما در تلاشیم تا جنگ را متوقف و از بروز آن جلوگیری کنیم و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که با حسن نیت به اینجا بیاییم و در عین محافظت از منابع و روش‌ها، هر آنچه را که می‌دانیم به بهترین شکل ممکن به اشتراک بگذاریم.»

merlin_181840722_48444a3c-8717-4df0-86cc-b1e2041a911c-superJumbo

در این شرایط آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم در جریان دیدار از استرالیا گفت: «ما در مقطعی هستیم که حمله نظامی به اوکراین ممکن است هر زمانی از جمله در طول المپیک زمستانی روی دهد.» وزیر خارجه آمریکا افزود: «شاهد نشانه‌های بیشتری از اقدامات نگران‌کننده و تحریک‌آمیز روسیه هستیم و مسکو نیروی بیشتری به مرزهای اوکراین اعزام کرده است.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم در کنفرانس ویدیویی با سران اتحادیه اروپا، از جمله اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روسای جمهور لهستان و رومانی و همچنین ینس استولتنبرگ، در ارتباط با بحران اوکراین متذکز شد این متفاوت‌ترین وضعیتی در جهان است که تاکنون دیده‌ایم.